پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): با کاهش عرضه سنگ‌آهن در شمال چین و بهبود تقاضا قیمت سنگ‌آهن وارداتی در ثبات مانده است. سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۴۰ دلار و ۵۰ سنت هر تن سی‌اف‌آر در ثبات است که در سه هفته اخیر بالاترین قیمت بازار بوده است. البته کسانی که قبل از تعطیلات سال نو نیاز به افزایش نقدینگی داشتند حاضر بودند تخفیف بیشتر بدهند. انتظار می‌رود متوسط قیمت سنگ‌آهن در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ حدود ۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر باشد. بعید است تا پایان سال جاری نیز افت قیمت شدید مشاهده شود.

قراضه آمریکا در ترکیه ارزان شد

در آخرین معاملات قراضه وارداتی در ترکیه قیمت قراضه آمریکا ۱۲ دلار در هر تن ارزان تر شده و فعالان بازار را سردرگم کرده است. قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ آمریکا در ۱۸۵ دلار و ۵۰ سنت هر تن سی اف آر معامله شده و قراضه خرد شده در ۱۹۰ دلار و ۵۰ سنت خریداری شد. از هفته دوم نوامبر تاکنون این اولین معامله قراضه آمریکا بوده است. از آن زمان تاکنون قیمت پیشنهادی ۱۹۵ تا ۲۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بوده است. صادرکننده‌های دیگر با این افت قیمت شدید متعجب شده‌اند. برخی از خریداران ۱۸۸ دلار هر تن سی اف آر را نیز نپذیرفته‌اند و دنبال قیمت پایین ترند.

بازار قراضه شرق آسیا

بازار قراضه خاور دور در سکوت است. عرضه‌کننده‌ها قیمت را پایین نمی‌آورند و خریدارها نیز به دنبال تخفیف هستند. قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۱۳۲ دلار هر تن فوب است و خریداران کره‌ای به دنبال ۱۲۴ دلار هر تن فوب هستند؛ چون بازار داخلی آنها در سکوت است و موجودی آن بالاست. قراضه سنگین کلاس یک آمریکا ۱۷۵دلار هر تن سی اف آر خاور دور است و قراضه ۲۰-۸۰ معادل ۱۵۳ تا ۱۵۵ دلار هر تن سی اف آر است. تایوانی‌ها برای خرید قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن به دنبال ۱۴۸ تا ۱۵۰ دلار هر تن سی اف آر هستند. قراضه معمولی مبدا روسیه نیز در ۱۶۸ تا ۱۷۰ دلار هر تن سی اف آر کره‌جنوبی در ثبات است و امکان ۴ تا ۶ دلار تخفیف نیز وجود دارد.

بازار بیلت آسیای جنوب شرقی

ادامه شایعات احتمال تغییر قوانین معافیت مالیاتی صادرات بیلت چین در کنار رکود کلی بازار بر فعالیت عرضه‌کنندگان بیلت چین در خاور دور تاثیر منفی گذاشته است. خیلی از عرضه‌کننده‌ها از بازار خارج شده‌اند و خریدارها نیز ترجیح می‌دهند صبر کنند. انتظار می‌رود تا پایان سال روند بازار تغییری نداشته باشد.در تایلند بیلت چین در ۲۴۸ دلار هر تن سی اف آر معامله شد و در حال حاضر همه در انتظار به سر می‌برند. در فیلیپین نیز بیلت چین ۲۵۰ تا ۲۵۵ دلار هر تن سی اف آر است. برخی سعی کردند قیمت را ۳ تا ۴ دلار بالا ببرند، ولی موفق نشدند. ویتنامی‌ها نگران افزایش تعرفه واردات بیلت از چین بودند و فعالیتی نداشتند. متوسط قیمت بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا با ثبات و ۲۴۵ تا ۲۵۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است.