سنا: پس از طراحی و اجرای موفقیت‌آمیز معاملات اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در تخصیص بهینه منابع بانکی در حوزه مسکن، گواهی خرید خودرو ابزار نوینی خواهد بود که این‌‌بار پیوند بازار سرمایه و صنعت خودرو را باز‌طراحی کرده و یکی از بخش‌‌های مهم سرمایه‌گذاری صاحبان پس‌اندازها را در کشور ساماندهی خواهد کرد.

حسین فهیمی، رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: یکی از مشکلاتی که خودروسازها طی سالیان گذشته با آن رو‌به‌‌رو بودند، فقدان یک روش مناسب جهت تامین مالی کوتاه‌مدت شرکت‌ها بود، به نحوی که بتواند علاوه بر جذب نقدینگی لازم از طریق خریداران بالقوه خودرو برای شرکت، یک برنامه‌ریزی مناسب جهت تولید و تحویل خودرو را فراهم آورد. وی در این‌باره توضیح داد: در روش پیش‌فروش، از آنجا که خریداران حق انصراف دارند، می‌توانند برنامه‌ریزی برای ساخت خودرو و جریان وجوه نقدی شرکت را با اختلال همراه سازند. از طرف دیگر خریداران خودرو در صورت انصراف با مشکل طولانی بودن رویه رسیدن به وجه خود مواجه می‌شوند. همچنین نرخ‌های سود علی‌الحساب سرمایه‌گذاری در سررسید تبدیل قرارداد به سلف به‌عنوان نرخ تسویه نهایی در نظر گرفته می‌شود و این با روح حاکم بر قراردادهای مشارکتی و انعطاف نرخ سود مغایر است.

فهیمی درباره مزیت طرح جدید تامین مالی شرکت‌های خودروسازی گفت: گواهی خودرو، یکی از انواع ابزارهای مبتنی بر مشارکت است که علاوه بر تسهیل تامین مالی شرکت‌های خودروساز، مزایای بیشتری نسبت به روش‌های خرید نقدی و پیش‌فروش به همراه خواهد داشت. این عضو هیات‌مدیره گفت: گواهی خرید خودرو، علاوه بر آنکه روش مناسبی جهت خرید خودرو در تاریخ معینی در آینده است؛ برای افرادی که صرفا قصد کسب سود منصفانه از صنعت خودرو را دارند، یک ابزار سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. وی افزود: یکی دیگر از مزایای این اوراق آن است که سرمایه‌گذاران در سه مرحله می‌توانند دارایی خود را نقد کنند. از مرحله انتشار اولیه اوراق تا قبل از مرحله اعمال اختیار فروش توسط سرمایه‌گذار، خریدار می‌تواند اوراق خود را در بازار ثانوی فروخته و مشمول بازدهی بازار ثانویه شود، همچنین می‌تواند تا قبل از اعمال اختیار خرید توسط شرکت خودرو‌ساز، اختیار فروش خود را اعمال کرده و از بازدهی ناشی از اعمال اختیار و کف بازدهی بهره‌مند شودیا اینکه صبر کرده و از بازدهی سقف که ناشی از اعمال خرید خودرو ساز است، بهره‌مند شود. فهیمی تصریح کرد: متقاضیان خرید خودرو نیز می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از سود مشارکت قطعی که در آخر دوره محاسبه شده و به‌عنوان بهای خودرو لحاظ می‌شود، خودرو را در موعد مقرر تحویل گیرند. همان‌طور که اشاره شد، این اوراق هم برای شرکت‌های خودروساز ابزار مطلوبی جهت تامین مالی و انضباط برنامه ساخت و تحویل خودرو خواهد بود و همچنین برای دارندگان اوراق یک روش مطلوب در سرمایه‌گذاری وجوه و بهره‌مندی از روش مطلوب‌تر خرید خودرو خواهد بود.