کاهش قیمت فولاد روی موج تهاتر

گروه بورس کالا: هفته گذشته بود که فعالان بازار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ریزش هفتگی قیمت محصولات فولادی را در هفته‌های پیش‌رو پیش‌بینی کردند. حال با توجه به افت قیمت در محصولات فولادی از ابتدای هفته تا‌کنون، به نظر می‌رسد با تحقق این پیش‌بینی، روند افت قیمت‌ها در چند هفته آینده نیز ادامه داشته باشد.


روند کاهش قیمت‌ها در شرایطی که بازار فولاد با رکودی عمیق دست به گریبان است، در حالی در جریان است که شنیده‌ها حاکی از آن است که بازار فولاد در انتظار موج دیگری از کاهش قیمت‌ها است. بر این اساس آن‌طور که فعالان بازار به «دنیای اقتصاد» می‌گویند، بعید نیست شایعه کاهش قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی شمش به زودی بازار را با تحولاتی همراه سازد. انتظار برای این میزان کاهش قیمت در حالی وجود دارد که فولاد خوزستان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمش کشور، چند ماه پیش از این شمش‌های تولیدی خود را با تخفیفی ۵۰ تومانی روانه بازار کرد، اقدامی که در پی آن نرخ میلگرد و تیرآهن نیز با کاهش همراه شد. حال به عقیده کارشناسان با توجه به رکودی که در بازار وجود دارد، کاهش قیمت آهن اسفنجی و همچنین افت قیمت قراضه، شمش فولاد ظرفیت کاهش قیمتی صد تومانی را خواهد داشت. کاهش قیمت قراضه از آنجایی می‌تواند بر کاهش نرخ شمش تاثیرگذار باشد که با توجه به قیمت ۶۵۰ تا ۷۵۰ تومانی قراضه، ممکن است تولیدکنندگانی که از سیستم ذوب برخوردار هستند ترجیح دهند برای تولید شمش از قراضه استفاده کنند. از سویی با توجه به اینکه قیمت آهن اسفنجی از سوی دولت تعیین می‌شود و حالا نیز با کاهش همراه شده است، بازار انتظار دارد قیمت شمش نیز از کاهش قیمت آهن اسفنجی تبعیت کند.


به این ترتیب با توجه به تفاوت چشمگیر قیمت قراضه با شمش، مجهز بودن تعداد زیادی از کارخانه‌های تولیدکننده به امکان ذوب و همچنین کاهش قیمت آهن اسفنجی، بازار در انتظار کاهش قیمت‌ها به‌سر می‌برد؛ انتظاری که رکود در بازار فولاد را بیش از پیش عمیق‌ کرده است.

انتظار بازار برای تحقق پیدا کردن شایعات کاهش قیمت شمش آهن در حالی ادامه دارد که شنیده می‌شود تولیدکنندگان شمش آهن، به دلیل رکود عمیقی که در بازار فولاد وجود دارد نگران این موضوع هستند که حتی با وجود کاهش قیمت، با تقاضا برای خرید همراه نشوند.

اگرچه فعالان بازار بر ادامه داشتن شایعات کاهش قیمت شمش در بازار اشاره می‌کنند، اما این احتمالات پیش از این از سوی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمش کشور رد شده بود.

همان‌طور که اشاره شد این روزها رکود تنها اتفاقی است که بازار آن را به خود می‌بیند و به نوعی با آن خو گرفته است؛ اما در چنین شرایطی عرضه‌هایی در بورس کالا رخ می‌دهد که با شرایط بازار همخوانی ندارد. بر این اساس روز گذشته عرضه‌هایی در بورس کالا صورت گرفت و به معامله ختم شد که قیمت‌های در نظر گرفته شده برای آنها با قیمت‌های بازار همخوانی چندانی نداشت. به این ترتیب در حالی قیمت نهایی برای سبد میلگرد و تیر آهن‌های عرضه شده در بورس کالا با محاسبه کارمزد و مالیات بر ارزش افزوده به ۱۴۸۰ تومان می‌رسد که در حال حاضر قیمت میلگرد در بازار ، ۱۳۳۰ تومان است. حال با این تفاسیر این احتمال که عرضه‌کننده این محصولات، کالاهای یاد شده را با هدف تهاتر بدهی‌های خود به طلبکارانش عرضه کرده باشد، قوت می‌گیرد. به عقیده یک کارشناس در بورس کالا در شرایطی که فولادسازان بدهی‌های معوق بسیاری به شرکت‌های دولتی دارند، بعید نیست محصولات خود را برای صاف کردن این بدهی‌ها عرضه کرده باشند. اما علت بالا بودن قیمت این عرضه‌ها از نگاه کارشناسان می‌تواند این باشد که شرکت‌های طلبکار در نهایت برای رسیدن به طلب خود حاضر به پذیرش قیمت مورد نظر طرف فولادساز شده باشند.


به این ترتیب به نظر می‌رسد تهاتر بدهی‌ها به‌عنوان راهکاری که پیش از این توسط کارشناسان توصیه شده بود، این روزها توسط فولادسازان در حال به‌کار گرفته شدن است. با توجه به رکود بازار، کمبود نقدینگی و حجم بالای بدهی‌های فولادسازان، پیش از این کارشناسان پیشنهاد تحویل کالا به طلبکاران به جای پول نقد را مطرح کرده بودند. به این ترتیب هم نوعی گردش در کارخانه‌های فولادسازی به‌وجود می‌آید و هم طرف‌های طلبکار زودتر به طلب خود می‌رسند. اما تهاتر اگرچه در شرایط کمبود مالی راهکاری خوب برای صاف کردن بدهی‌ها به نظر می‌رسد اما از آن‌سو می‌تواند باعث به‌هم ریختن بازار نیز شود. یک فعال بازار فولاد با اشاره به اینکه رکود بازار فولاد به قدری عمیق است که حتی یک محموله صد هزار تنی نیز می‌تواند توازن آن را به‌هم بریزد به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: طلبکارها بعد از تحویل بار خود اگر نیاز عمرانی برای مصرف آنها نداشته باشند، برای اینکه هر‌چه سریع‌تر به پول نقد برسند کالاهایی که از فولادسازان تحویل گرفته‌اند را با هر قیمتی در بازار نقد می‌کنند و این اتفاق می‌تواند باز‌هم باعث کاهش قیمت‌ها شود؛ زیرا برای آنها فقط این مهم است که به پول نقد برسند. این استدلال از آنجا درست به نظر می‌رسد که ممکن است بسیاری از شرکت‌هایی که به جای بدهی خود کالا دریافت می‌کنند، اصولا فعالیتی در بازار فولاد نداشته باشند و صرفا رسیدن به پول نقد برای آنها مهم باشد، بنابراین برای آنها آینده بازار و اینکه فروش آنها با قیمت پایین چه تاثیری خواهد داشت چندان مهم نیست.


به این ترتیب با توجه به موجی که برای تهاتر کالا ایجاد شده است و با توجه به توافقی که برای ارائه کالا به جای پول نقد به طلبکاران صورت گرفته است، به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده نیز شاهد روند نزولی قیمت‌ها در بازار فولاد باشیم. همچنان که از ابتدای هفته جاری تا‌کنون قیمت میلگرد در کارخانه‌ها از ۱۳۶۰ تومان به ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ تومان رسید. این روند در حالی با توجه به تهاتر بدهی‌ و کالا برای بازار فولاد پیش‌بینی می‌شود که چنانچه شایعه کاهش قیمت شمش نیز به واقعیت بپیوندد، شاهد موج دیگری از کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. این پیش‌بینی اگرچه ناخوشایند به نظر می‌رسد اما از واقعیت‌های بازار ناشی شده و با توجه به توقف پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وسازها در کشور، دست‌کم تا پایان سال جاری ماندگار به نظر می‌رسد.