حذف ریسک نوسان با راه‌اندازی بورس ارز

برای راه‌اندازی بورس ارز در قدم اول باید قیمت ارز در اقتصاد تک نرخی شود.

به گزارش «سنا»، مدیرعامل کارگزاری دانا درخصوص راه‌اندازی بورس ارز با اشاره به اینکه تک نرخی شدن ارز پیش‌نیاز راه‌اندازی بورس ارز در کشور است، گفت: تا زمانی که ارز با نرخ‌های مبادله‌ای و آزاد مورد استفاده قرار گیرد، نمی‌توان بورس ارز را راه‌اندازی کرد.

محمدحسن شمسی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی بورس ارز، قراردادهای آتی ارز هم برای این بازار تعریف می‌شوند، بیان کرد: راه‌اندازی قرارداد آتی ارز ریسک خرید و فروش ارز را برای مصرف‌کنندگان به حداقل می‌رساند به این ترتیب که وارد‌کننده می‌تواند مقدار مورد نیاز ارز خود را با قیمت فعلی برای استفاده در ۶ ماه آینده از بورس ارز خریداری کند تا به این ترتیب ریسک خود را در برابر تغییرات این نرخ به حداقل برساند.

وی با بیان اینکه ارز چند نرخی به بروز فساد در اقتصاد دامن می‌زند، بیان کرد: با تک‌نرخی شدن ارز زمینه فساد در اقتصاد نیز از بین می‌رود و از سوی دیگر تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی بهتر می‌توانند برای تامین مواد اولیه و خرید و فروش کالاهای خود در آینده برنامه‌ریزی کنند؛ چراکه ریسک تغییرات شدید نرخ ارز را نخواهند داشت.

شمسی در ادامه بیان کرد: به دلیل آنکه برخی افراد از تفاوت نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای سودهای کلانی را به‌دست می‌آورند، به‌طور قطع راه‌اندازی این بورس در کشور با مقاومت‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

مدیرعامل کارگزاری دانا شفافیت را یکی از اهداف راه‌اندازی بورس ارز دانست و گفت: شفاف‌سازی و جلوگیری از ایجاد رانت در بازارهای اقتصادی از جمله مواردی است که با راه‌اندازی بورس ارز، فراهم می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه راه‌اندازی بورس ارز، دست دلالان و واسطه‌ها را از این بازار کوتاه می‌کند، اظهار کرد: به این ترتیب دلالان نقشی در تعیین قیمت نخواهند داشت و مبنای قیمت‌گذاری ارز، بورس خواهد بود و همچنین با حذف واسطه‌ها تقاضاهای کاذب از این بازار نیز حذف می‌شود.

شمسی در پایان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه کشور برای راه‌اندازی بورس ارز وجود دارد، بیان کرد: از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تمام زیرساخت‌ها فراهم است و در نتیجه با همکاری‌های بانک مرکزی این بورس می‌تواند هرچه زودتر در کشور راه‌اندازی شود.