گازوئیل به‌عنوان کالای اصلی در تابلوی نفت و گاز بازار فیزیکی بورس انرژی برای عرضه در رینگ داخلی و بین‌الملل پذیرش شد.

به گزارش «سنا»، مدیرعامل بورس انرژی با بیان این مطلب گفت: این فرآورده، به‌زودی در بازار فیزیکی بورس انرژی عرضه خواهد شد.

علی حسینی افزود: کالای گازوئیل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جلسه مورخ ۱۶/ ۶/ ۹۴ هیات‌ پذیرش بورس انرژی ایران به‌عنوان کالای اصلی در تابلوی نفت و گاز بازار فیزیکی برای عرضه در رینگ داخلی و بین‌الملل پذیرش شده و براساس مصوبه هیات پذیرش بورس انرژی ایران مقررشده سالانه دست کم ٢٤٠ میلیون لیتر گازوئیل به‌صورت هفتگی در بورس انرژی عرضه شود.

حسینی ادامه داد: حداقل خرید برای کشف نرخ این کالا، ١٠درصد حداقل عرضه بوده و خطای مجاز تحویل این کالا نیز ٥ درصد آخرین محموله قابل تحویل است و مشخصات هر محموله، شامل محل بارگیری و محل تحویل در قالب اطلاعیه عرضه در موعد انتشار آن (رینگ داخلی یک روز و رینگ بین‌الملل سه روز کاری قبل از عرضه) ذکر خواهد شد.

مدیر‌عامل بورس انرژی تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های در حال انجام، انتظار می‌‏رود پس از انجام هماهنگی‌های لازم با عرضه‌کننده، چهارمین بورس رسمی کشور به‌زودی شاهد عرضه این فرآورده‏ اصلی نفتی باشد.

مدیرعامل بورس انرژی پیش‌تر گفته بود: بورس انرژی ایران آمادگی دارد تا با همکاری وزارت نفت انواع فرآورده‌های نفتی را براساس روش‌های متنوع عرضه کند.

حسینی افزود: تجربه موفق عرضه نفت کوره صادراتی در رینگ بین‌الملل سبب شد تا تحولی نوین را در فروش فرآورده‌های نفتی شاهد باشیم و این دستاورد با حمایت‌های مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت محقق شد و خوشبختانه دیدگاه مثبت ایشان به بورس انرژی چشم‌انداز مثبتی را برای آینده این بورس ترسیم کرده است.

وی با بیان اینکه معاونت‌های امور بین‌الملل، حقوقی و نیز سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران تلاش بسیاری کردند تا این عرضه به بهترین شکل انجام شود، گفت: تعامل و همدلی میان مدیران ارشد صنعت نفت و بورس انرژی، زمینه را برای همکاری‌های آتی تسهیل کرده است.

حسینی ادامه داد: تنوع عرضه در سبد محصولات نفتی به‌عنوان یک راهبرد در اولویت قرار دارد و در این مسیر، این بورس آمادگی کامل دارد تا فرآورده‌های جدید نفتی و پتروشیمیایی را مورد پذیرش قرار دهد، ضمن اینکه از نظر زیرساخت‌های مورد نیاز هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پذیرش و عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی می‌تواند در رونق اقتصادی کشور تاثیر بگذارد، گفت: عرضه فرآورده‌های نفتی می‌تواند خروج از رکود را شتاب بخشد و منافع اقتصادی مطلوبی را برای کشورمان به همراه داشته باشد.