کاهش جهانی تقاضای روی سبب شده تا قیمت این فلز مانند سایر فلزات پایه با کاهشی ملایم روبه‌رو‌ شود. کارشناسان بر این باورند که این کاهش موقتی خواهد بود و در چند ماه آینده با توجه به حل شدن بحران مالی یونان و بهبود وضعیت اقتصادی چین و هند، روی نیز با افزایش قیمت مواجه می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی‌ بازار فلزات در چند ماه اخیر نشان می‌دهد که قیمت فلزات پایه روند نزولی داشته است. در این میان فلز روی هم در چند وقت اخیر در مدار کاهش قیمت قرار گرفته و ارزان شده است.

در همین راستا حسن حسین‌قلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع سرب و روی ایران در مورد علت کاهش قیمت جهانی فلز روی به اقتصادنیوز گفت: در این چند ماه گذشته تمام فلزات پایه روند رو به نزول داشتندکه روی هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

او ادامه داد: علت اصلی این کاهش، رکود اقتصادی در چین و هند است که البته در این میان رکود جهانی و بدهکاری یونان به اتحادیه اروپا نیز بی تاثیر نبوده است.

حسین‌قلی افزود: قبلا رشداقتصادی چین 14 درصد بود، ولی الان رشد اقتصادی این کشور افت کرده و به 7 درصد رسیده است. هند هم شرایط مشابه را دارد و با کاهش رشد مواجه شده است که در صورت افزایش رشد اقتصادی این کشورها، نه تنها روی، بلکه سایر فلزات در مدار افزایش قیمت یا رونق قرار خواهند گرفت.

او به تاثیر کاهش قیمت روی و تاثیر آن بر بازار ایران اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت جهانی روی در بازار ایران هم تاثیر خواهد گذاشت و قیمت روی در بازار ایران هم مسلما با کاهش قیمت مواجه خواهد شد؛ چراکه بازار ایران حدود 95 تا 96 درصد از قیمت بازار جهانی تبعیت قیمت می‌کند و بالا و پایین رفتن قیمت جهانی در بازار ایران اثرگذار خواهد بود. او در مورد پیش‌بینی قیمت روی تا پایان سال 94 ‌گفت: در حال حاضر قیمت روی مثل تمام فلزات پایه در کف قیمتی قرار دارد و به نظر من قیمت روی از این پایین‌تر نخواهد آمد. اگر هم بخواهیم افزایش قیمت روی را شاهد باشیم احتمالا در سه ماه پایانی سال 94 شاهد افزایش قیمت فلز روی خواهیم بود.

در همین رابطه بیژن اوحدی، مدیرعامل شرکت ذوب‌روی‌تال در مورد علت کاهش قیمت جهانی روی به گفت: علت کاهش قیمت فلز روی حجم انبار فلزات پایه و روی در بازار لندن است.

او ادامه داد: عرضه و تقاضا در بازار برای فلز روی بسیار کم شده است و این امر علت دیگر کاهش قیمت فلز روی ‌است.

او درخصوص پیش‌بینی قیمت فلز روی گفت: پیش‌بینی قیمت فلزات در این وضعیت کار سختی است، ولی به نظر من این کاهش قیمت موقتی خواهد بود و در چند ماه آینده احتمالا شاهد افزایش قیمت روی نیز خواهیم بود.