یک کارشناس اقتصادی درباره وضعیت فعلی ارز در کشور و مزایای راه‌اندازی بورس ارز گفت: در حال حاضر ارز در کشور ما از روند ثابتی برخوردار نیست و متاسفانه این نوسانات آثار مخربی بر اقتصاد کشور داشته است، بنابراین وجود بازاری متمرکز و قابل پیش بینی همانند بورس آتی ارز می‌تواند سه مزیت مهم را برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد.

به گزارش «سنا»، به عقیده سعید اسلامی بیدگلی یکی از مزیت‌های مهم بورس آتی ارز این است که علاوه بر اینکه ریسک نوسانات را پوشش می‌دهد در کاهش فاصله نرخ ارز رسمی و غیر رسمی کمک شایانی می‌کند.


بیدگلی ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا میان ارز رسمی و غیر‌رسمی فاصله کوچک مقیاس وجود دارد، بنابراین با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشورمان نباید انتظار این را داشته باشیم که در کوتاه مدت این فاصله صفر شود و شاهد تک نرخی شدن نرخ ارز باشیم.


وی در ادامه به مزیت دیگر راه‌اندازی بورس ارز اشاره کرد و افزود: امکان برقراری معاملات پوششی به وسیله ابزارهای معاملاتی از مزیت‌های دیگر این بورس خواهد بود. متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل نبود این ابزارها و نوسانات شدید نرخ ارز، بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ متضرر شدند، اما بورس ارز این امکان را برای آنها فراهم می‌کند تا با استفاده از ابزارهای مالی مناسب، نوسانات ناشی از نرخ ارز را پوشش دهند.


به گفته بیدگلی مزیت سوم این بازار مالی که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، شفافیت معاملاتی است؛ در گذشته بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی بیش بینی‌های متفاوتی برای نرخ ارز داشتند، ولی با راه‌اندازی قراردادهای آتی ارز، فعالان اقتصادی این امکان را دارند که میزان سود و زیان خود را تخمین بزنند. این امر به بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند تا برای سود و زیان احتمالی حادث شده خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری کنند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا می‌تواند فضای مناسبی برای راه‌اندازی بورس ارز باشد، پاسخ داد: بورس کالا با توجه به سوابق خود در زمینه بازارهای مشتقه نشان داده است که می‌تواند فضای مناسبی برای آتی ارز فراهم کند، اما تنها چالشی که در این کار وجود دارد این است که نباید به ارز به‌عنوان یک کالا نگاه کرد که در صورت رعایت این موضوع و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، بورس کالا نشان داده که پتانسیل بالایی در راستای تحقق اهداف اقتصادی دولت دارد.


بیدگلی در ادامه تاکید کرد: شفافیت قیمتی در حوزه ارز موجب خواهد شد که سایر بخش‌ها نیز از شفافیت بیشتری برخوردار شوند.

این کارشناس در پایان با اشاره به اینکه اصلی ترین دارنده ارز در کشور، دولت است، گفت: با وجود همه مزیت‌های راه‌اندازی بورس ارز برای اقتصاد کشور، معتقدم زمانی باید راه‌اندازی بورس ارز کلید بخورد که دخالت ارگان‌های دولتی در بازار ارز به میزان قابل توجهی کاهش یابد که در صورت تحقق این موضوع آغاز معاملات نقدی و آتی ارز توصیه می‌شود.