رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم از صفر شدن امکان صادرات آلومینیوم خبر داد و گفت: هزینه تمام شده هرتن شمش آلومینیوم در ایران ۱۵۰ دلار گران‌تر از قیمت جهانی است و در دو سال گذشته ترکیه بازار‌های همسایه را تصاحب کرده است. هوشنگ گودرزی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به شکننده بودن بازار آلومینیوم اظهار کرد: در زمان تحریم صادرات صورت می‌گرفت؛ اما مشکل کنونی، شکنندگی بازارهای بین‌المللی است. درحال حاضر قیمت تمام شده آلومینیوم تولید داخل بیش از قیمت فروش این ماده معدنی در بازار‌های بین‌المللی است بنابراین با وجود حذف تحریم‌ها بعید به نظر می‌رسد در آینده نزدیک صادرات آلومینیوم افزایش پیدا کند.

ضرورت کاهش تولید آلومینیوم برای تقویت بازار

وی با اشاره به اینکه برای تقویت صادرات باید قیمت تمام شده تولید آلومینیوم را کاهش داد و بازار را بهبود بخشید، تصریح کرد: چین به‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ آلومینیوم دچار چالش شده و به دلیل مشکلات آن کشور از جمله کاهش رشد اقتصادی و پایین آمدن میزان مصرف آلومینیوم در چین، قیمت‌های جهانی آلومینیوم کاهش پیدا کرده است و باعث شده عرضه بیش از تقاضا شود. رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم تاکید کرد: قیمت داخلی آلومینیوم باید کنترل شود؛ چراکه به شدت بیش از نرخ صادراتی این محصول در بازار بین‌المللی است. وی گفت: در حال حاضر امکان صادرات آلومینیوم تقریبا صفر شده و در دو سال گذشته با توجه به پایین بودن نرخ شمش آلومینیوم ترکیه، این کشور توانسته بازار‌های همسایه را تصاحب کند. گودرزی تصریح کرد: دولت برای کمک به صنعت آلومینیوم قیمت بالاتری را برای مواد اولیه در نظر می‌گیرد؛ به گونه‌ای که هزینه تمام شده هرتن شمش آلومینیوم ۱۵۰دلار گران‌تر از قیمت صادراتی آن است.

وی با اشاره به رکود ساخت‌وساز به‌عنوان یکی از مسائلی که کاهش مصرف آلومینیوم را در کشور رقم زده است، گفت: اکنون اکثر تولید‌کنندگان آلومینیوم با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت نصب‌‌شده مشغول به کار هستند. رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم اظهار کرد: در حال حاضر سالانه ۳۵۰ تا ۳۸۰ هزار تن شمش آلومینیوم تولید می‌شود که کمتر از تقاضای داخلی است و از سوی دیگر قیمت تمام شده آن نیز بالاتر از نرخ‌های جهانی است. گودرزی درمورد حمایت دولت از صنعت آلومینیوم نیز خاطر نشان کرد: صنعت داخلی نیاز به حمایت دارد؛ اما این حمایت‌ها باید در چارچوب کمک‌های دولتی صورت گیرد تا هم مشکلات صنعت را بپوشاند و هم مساله‌ای جدید به وجود نیاید. به گزارش «ایسنا» وی پیش از این از مطرح شدن پیشنهاد افزایش قیمت شمش آلومینیوم در ستاد تنظیم بازار خبر داده و گفته بود که شمش آلومینیوم ایران در بازارهای بین‌المللی به دلیل مسائلی چون تحریم با قیمت ارزان‌تر فروخته می‌شود، بنابراین دولت برای حمایت از شمش آلومینیوم با عرضه گران‌تر آن در داخل موافق است. رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم اظهار کرده بود تعرفه‌ای که گفته می‌شود بر واردات شمش می‌گذارند باعث می‌شود قیمت آلومینیوم در ایران با نرخ بین‌المللی بیشتر فاصله گیرد. زمانی می‌شود شمش آلومینیوم را با هزینه بالاتر عرضه کرد که تعرفه محصولات وارداتی نیز به گونه‌ای باشد که مصرف‌کننده کالای ایرانی استفاده کند.