عرضه محصولات پتروشیمی صادراتی در بورس کالای ایران برای شرکت‌های پتروشیمی کاهش هزینه‌ها را در حوزه بازاریابی و شناسایی بازار هدف، تبلیغات و دریافت سریع وجه براساس شرایط معامله در پی خواهد داشت.

رسول زمانی، کارشناس بازار پتروشیمی با بیان این مطلب به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: در حال حاضر مجتمع‌های پتروشیمی برای فروش محصولات خود در بازارهای صادراتی هزینه‌های زیادی برای بازاریابی و تحلیل وضعیت بازارهای هدف صرف می‌کنند؛ اما با ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالای ایران هزینه‌های این شرکت‌ها کاهش می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بازار پتروشیمی در حال حاضر نیازمند شفافیت در حوزه صادرات است، خاطرنشان کرد: اگر صادرات محصولات پتروشیمی شفاف شود، زمان‌زیادی طول نمی‌کشد که بازار داخل نیز با شفافیت بیشتری روبه رو شده و قیمت‌گذاری‌ها کاملا منصفانه انجام شود؛ از طرفی قیمت‌های کشف شده در بورس نیز می‌تواند بر قیمت‌های منطقه‌ای تاثیرگذار باشد و در صورت استمرار این روند حتی به مرجع قیمت برخی محصولات نیز تبدیل شد.

این کارشناس بازار پتروشیمی در ادامه افزود: همان‌طور که ورود محصولات داخلی به بورس کالای ایران سبب کاهش هزینه‌ها برای شرکت‌های پتروشیمی شد، ورود کالاهای صادراتی نیز می‌تواند آنها را از پرداخت هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات خلاص کند. همچنین اگر مجتمع‌های پتروشیمی بخواهند در خارج از بورس محصولات خود را به فروش برسانند، همواره باید برای دریافت پول و ضمانت نامه درگیری داشته باشند؛ اما در بورس کالا به دلیل قوانین مشخص و برابر برای خریدار و فروشنده، با این مشکلات روبه رو نیستند.

زمانی اظهار کرد: در حال حاضر گریدهای بسیاری به چرخه تولید مجتمع‌های پتروشیمی اضافه شده و برای فروش این محصولات به مصرف‌کننده‌ها نیاز به تبلیغات است، اما پتروشیمی‌هایی که محصولاتشان را به‌طور مستمر در بورس کالا عرضه می‌کنند، نیازی به تبلیغات یا بازاریابی ندارند؛ بنابراین عرضه محصولات پتروشیمی داخلی و صادراتی در بورس کالای ایران برای تولیدکننده کاهش هزینه‌ها را در پی داشته است.