آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین پیش‌بینی خود اعلام کرد، ایران ممکن است به سرعت پس از لغو تحریم‌ها، تولید نفت خود را تا ۷۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح فعلی افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این آژانس نظارتی غربی در زمینه انرژی برآورد کرده که میادین نفتی ایران که در ماه جولای حدود ۸۷/ ۲ میلیون بشکه نفت تولید کردند، ممکن است تولید خود را در طی ماه‌های پس از لغو تحریم‌ها به ۴/ ۳ تا ۶/ ۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: «هرچند افزایش قابل توجه تولید (نفت ایران) قبل از سال آینده بعید است، اما نفت ذخیره شده روی دریا -که در بالاترین سطح از زمان تشدید تحریم‌ها در اواسط ۲۰۱۲ قرار دارد- می‌تواند قبل از این زمان وارد بازارهای بین‌المللی شود.»

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفته، کشورش انتظار دارد به محض لغو تحریم‌ها تولید خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه و طی ماه‌های بعدی تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

بر‌اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت ایران در ماه جولای ۵۰ هزار بشکه در روز بیشتر از ماه ژوئن بوده است.

گزارش این نهاد مستقر در پاریس نشان می‌دهد که هرگونه افزایش در تولید نفت ایران، احتمالا کمتر از برآوردهای دولت این کشور خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران برای افزایش قابل توجه ظرفیت تولید خود احتیاج به سرمایه‌گذاری عظیمی خواهد داشت. ایران گفته که امیدوار است تا سال ۲۰۲۰ با کمک شرکای خارجی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری کند.