محمدحسین بابالو: برنامه ریزی‌ها نشان می‌دهد امروز زمان اعلام قیمت‌های پایه جدید است، بنابراین بازار با توجه به انتظار کاهشی خود دست نگه داشته است تا قیمت‌هایی پایین تر را به‌دست آورد. این در حالی است که متوسط قیمت دلار در دو هفته گذشته به نسبت قیمت‌های پیشین یعنی 3271 تومان چندان هم کاهش محسوسی پیدا نکرده است زیرا در ابتدای هفته پیش قیمت‌هایی بالاتر از 3300 تومان نیز تجربه شد که در کل نمی‌تواند چندان هم برای کاهش قیمت‌های پایه مفید باشد.

این مطلب در کنار چندگانگی در بازارهای جهانی پتانسیل چندانی برای کاهش قیمت‌ها پدید نیاورده ولی باز هم بسیاری از گریدهای پلیمری یا شیمیایی می‌تواند کاهش قیمت داشته باشد. در هر حال تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات شرایط کج‌دار و مریز فعلی باز هم در بازار ادامه خواهد یافت. بازار محصولات پتروشیمی و پالایشی در روزهای اخیر شرایط چندان جذابی نداشته است و انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات و همچنین اعلام قیمت‌های پایه جدید در روز جاری باعث شد تا اغلب خریداران میل چندانی به خرید نداشته باشند و سفارش‌های خود را به آینده موکول کنند. این وضعیت که در کنار کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار داخلی رخ‌نمایی کرد باعث شد تا عرضه‌های بورس کالا نیز جذابیت چندانی نداشته و معاملات پر‌حجمی صورت نگیرد. این در حالی است که هنوز عرضه‌های مهم و جذاب در این هفته روی تابلو نرفته و باید منتظر روزهای پیش رو باشیم زیرا می‌تواند بر رونق معاملات تاثیر بیشتری بر جا بگذارد.


در معاملات روز گذشته در رینگ محصولات پالایشی و پتروشیمی با توجه به گستردگی عرضه‌های قیر، جذاب ترین کالا را عرضه‌های داخلی و صادراتی قیر تشکیل داد که در کنار وکیوم باتوم و لوب کات سبک و سنگین، توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرد. نکته دیگر در رینگ محصولات پتروشیمی را باید کم‌توجهی خریداران به عرضه‌های OFF گریدهای استایرن بوتادین روشن و پت نساجی دانست که پس از ویژگی‌های فنی آنها می‌توان عقب‌نشینی قدرتمند خریداران را با وضوح بیشتری مشاهده کرد. به جز بسیاری از انواع قیر بخش بزرگی از محصولات پالایشی و پتروشیمی باوجود عرضه‌های قدرتمند مورد معامله قرار نگرفتند که از آن جمله می‌توان از تری اتانول آمین، منو اتانول آمین، گوگرد گرانوله، پلی اتیلن ترفتالات آمورف - OFF درجه ۱ پتروشیمی تندگویان، پلی بوتادین رابر ۱۲۲۰، پلی بوتادین رابر OFF - ۱۲۲۰ درجه ۱ و درجه ۲، استایرن بوتادین رابر روشن OFF - ۱۵۰۲ درجه ۱، درجه ۲ و درجه ۳ و همچنین استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲ پتروشیمی تخت جمشید، پلی اتیلن ترفتالات LUMP۲ و پلی اتیلن ترفتالات نساجی OFF - TG۶۴۵ درجه ۱ پتروشیمی تندگویان، پلی اتیلن سنگین OFF - PEWAX درجه ۱ پتروشیمی جم و لوب کات سبک پالایش نفت تبریز نام برد. نکته پایانی را باید قیمت دلار دانست زیرا به‌صورت روزشمار در حال کاهش است و البته خریداران این نوع ارز نیز میل به خرید ندارند زیرا طرزفکر بازار بر کاهش قیمت‌ها است بنابراین صبر و انتظار می‌تواند سودمند باشد.