یکی از موانع در مقابل رونق معاملات محصولات کشاورزی طی سال‌های اخیر، وجود واسطه‌هایی در بازار کشاورزی بوده که با پیگیری عرضه و معامله محصولات در بورس کالا، زمینه خروج معامله‌گران از بورس را فراهم می‌کنند.

کارشناس ارشد معاملات کشاورزی شرکت کارگزاری مفید با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: بورس کالا برای شفاف کردن مبادلات محصولات کشاورزی همچون فلزات و پتروشیمی، کار دشواری در پیش دارد؛ چراکه اصلی‌ترین رقیب بورس کالا در بازار کشاورزی، دلالانی هستند که با رصد معاملات به دنبال جذب مشتریان بورس هستند.


حمید ساعی با اشاره به اینکه واسطه‌ها سعی می‌کنند با کاهش قیمت محصولاتشان مانع رونق معاملات بورس شوند، گفت: اما خوشبختانه از ابتدای امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بورس و حمایت نسبی برخی دستگاه‌های دولتی شاهد رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس هستیم به‌طوری‌که با ارائه محصولات با کیفیت و قیمت مطلوب حجم معاملات به میزان قابل توجهی رشد کرده است.


وی در پایان با بیان اینکه واسطه‌ها امروز با نگاهی نگران به تابلوی بورس نگاه می‌کنند افزود: برای اینکه واسطه‌گرها توانایی مقابله با بورس کالا را نداشته باشند، باید مسوولان حوزه کشاورزی از بورس حمایت کنند و زمینه عرضه هر چه بیشتر محصولات با کیفیت و قیمت بهتر نسبت به بازار آزاد را فراهم کنند.