منیـره نظامیوند چگینی: بهای نفت با نوسانات ناگهانی، فعالان و سرمایه‌گذاران خود و سایر بازارها را با سردرگمی مواجه می‌سازد. چندی بود که این محصول استراتژیک کف مقاومتی مهم ۶۰ دلاری را پشت سر گذاشته و در حوالی اندکی بالاتر از آن معامله می‌شد؛ اما در آخرین معاملات انجام شده شاهد ریزش بهای نفت تا زیر سطح ۶۰ دلاری بودیم.

در تازه‌ترین دادوستدهای انجام شده در بازارهای جهانی تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵:۰۰)، بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ریزش ۴۲/ ۰ درصدی (معادل ۲۵ سنت) تا محدوده ۵۹ دلار و ۴۵ سنت پایین آمد؛ همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز افتی حدود ۲۲/ ۰ درصد معادل ۱۴ سنت را تجربه کرد و در حوالی ۶۳ دلار و ۶ سنت مورد معامله قرار گرفت. هرچند در میانه روز معاملاتی تا سطوح پایین‌تری نیز ریزش داشت، اما مجددا اندکی مسیر خود را روبه بالا اصلاح کرد.

در این میان نوسانات بهای محصولات پتروشیمی همچون روزهای پیش با چندگانگی همراه بوده و این مواد رفتارهای متفاوتی را از خود نشان دادند. در این میان؛ در بازارهای آسیایی محصولاتی همچون پاراکسیلین، اتیـلن، اتیلن دی‌کلراید (EDC)، مونومر وینیل کلراید (VCM)، بنزن، فتالیک انیدرید (PA) و نفتا با افت قیمت کار خود را ادامه دادند، در حالی‌که پلیمری‌هایی از قبیل پلی‌اتیلن سبک خطی (LDPE)، اتیل هگزانول، استایرن مونومر و تولوئن روندی افزایشی داشتند. برخی از محصولات نیز همچون دی اکتیل فتالات (DOP) در این بازارها در مسیری ثابت گام برداشتند و نوسان چندانی را به خود ندیدند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از پلیمرآپدیت؛ با بررسی بازار پلی‌پروپیلن (PP) آسیا طی هفته‌ای که گذشت، به این نتیجه می‌رسیم که بهای این ماده در شرایط خوبی قرار گرفته و در مناطق مختلف جهت‌گیری‎های مثبتی داشته است. بهای پلی‌پروپیلن CFR جنوب شرق آسیا، پلی‌پروپیلن گرید رافیا و نیز پلی‌پروپیلن تزریقی با ثبت رشدی حدود ۱۰ دلار نسبت به هفته گذشته، به سطح ۱۲۶۰ دلار آمریکا بر هر تن رسید. همچنین قیمت پلی‌پروپیلن فیلم نیز با همین میزان رشد هفتگی به مرز ۱۲۸۰ دلار آمریکا بر هر تن رسید. ضمن اینکه بهای مونو اتیلن گلیکول (MEG) در بازارهای اروپایی روندی نزولی در پیش گرفت. در بازارهای آمریکا اما، بهای محصولاتی مانند اتیلن دی کلراید (EDC) و پلی‌اتیلن سبک خطی ریزش‌های محدودی داشت، در حالی که محصولی همچون پلی‌استایرن (PS) با افت قیمتی شدیدی همراه بوده است. مونومر وینیل کلراید (VCM) در این بازارها با رشد نرخ کار خود را ادامه داد، در صورتی که بهای اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) در همان سطوح قبلی قرار داشت و در قیمت‌های ثابت معامله شد.

بازار خوراک پتروشیمی نیز با نوسانات مختلفی همراه بود که در این میان گاز طبیعی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مارکت واچ (MarketWatch) در جدیدترین گزارش خود در مورد گاز طبیعی، به این موضوع اشاره می‌کند که قیمت گاز ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ میلادی به‌طور متوسط و در پی رشد تقاضا، حدود ۳/ ۱۷ درصد افزایش داشته است.

در سال جاری میلادی اما از ابتدای سال شاهد ریزش‌های محسوس بهای این محصول در کشور آمریکا بودیم تا جایی که بسیاری از تحلیلگران را نسبت به آینده بلندمدت گاز طبیعی نگران کرد. پس از افت‌های مکرر، بهای این محصول در برخی بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت رشدی به‌شدت تند داشته و بعضا نیز با ریزش‌های شدید روزانه و هفتگی فعالان خود را ناامید کرده است. در بازه یک ماه اخیر نیز بیشترین افت مربوط به روز ۵ ژوئن است که پس از آن، نمودار گاز طبیعی در مسیری تند و با شتاب صعودی می‌شود و در روز ۱۰ ژوئن به بیشینه یک ماهه خود می‌رسد. همچنین طی هفته گذشته، نمودار قیمتی گاز طبیعی در بازار آمریکا یک ریزش شدید در روز ۲۳ ژوئن داشته و پس از آن با رشد همراه بوده است. این نوسانات دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین‌ آن کاهش تقاضا به‌رغم افزایش مازاد تولیدات و ذخایر عنوان می‌شود. چشم‌انداز آتی برای گاز طبیعی در بازه کوتاه‌مدت، کاهشی پیش‌بینی‌ می‌شود، در حالی که در میان‌مدت احتمال رشد قیمت برای این محصول دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.