سحر نمایشی: ادامه روند نزولی قیمت فلزات پایه در بازار آزاد داخلی طی روز سه‌شنبه موجب تشکیل صف فروش این محصولات در آستانه ماه مبارک رمضان شد، چرا که فروشندگان از التهاب کاهش بیشتر قیمت‌ها و اطمینان از ادامه این روند، ترجیح دادند تا برای جلوگیری از زیان بیشتر، کالاهای خود را در این فرصت باقی‌مانده به فروش برسانند.

به گفته یکی از فعالان بازار علاوه بر روند کاهشی قیمت فلزات رنگی در بورس لندن، بهای ارز نیز از ابتدای هفته جاری روند نزولی در پیش گرفته است، بر همین اساس با توجه به عمیق‌تر شدن رکود بازار در ماه مبارک رمضان اکنون زمان مناسب برای فروش است، اما از آنجا که عرضه در بازار به شدت بالا رفته، در نتیجه به دلیل نبود تقاضا با بی‌رونقی معاملات مواجه شده‌ایم. به گفته وی این بی‌رونقی با رکود مطلق بسیار متفاوت است، چرا‌که بعد از شنیدن اخبار مثبت در تیرماه در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با بازار واقعی روبه‌رو خواهند بود. همچنین این فعال آگاه پیش‌بینی کرد که با ریزش نرخ این محصولات در بورس لندن و ادامه کاهش نرخ ارز، قیمت فلزات پایه تا انتهای هفته افت بیشتری را تجربه خواهند کرد.


آلومینیوم به مرز ۷ هزار تومان نزدیک می‌شود؟

ریزش متغیرهای مهم بازار فلزات پایه گویی بر روند آلومینیوم تاثیر بسزایی داشته است، زیرا این فلز که در یک ماه گذشته به مرز 9 هزار تومان نیز در هر کیلو رسیده بود، هم‌اکنون در برابر نزول قیمت‌ها در بازارهای جهانی واکنش نشان داده و با نرخ 7 هزار و 300تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد، آن هم در شرایطی که به دلیل افزایش تولیدات داخلی با مازاد این محصولات رو به رو هستیم. به این ترتیب به عقیده کارشناسان با توجه به افت نرخ ارز و بازارهای جهانی ریزش بیشتر قیمت این فلز نقره‌ای تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات دور از ذهن نیست.


افت 468 دلاری مس در بورس لندن طی یک ماه

افت ۳۶/ ۷ درصدی مس در بورس فلزات لندن طی یک ماه گذشته موجب افت ۲ هزار تومانی این فلز سرخ طی مدت مذکور در بازار آزاد شد. از طرفی روز سه‌شنبه نیز مس در بورس فلزات لندن با افت ۱۶/ ۲‌درصدی رو به رو شد که کاهش ۱۰۰ تومانی این فلز سرخ را در بازار آزاد به دنبال داشت. به گفته کارشناسان حوزه فلزات، شنیده می‌شود که تقاضا برای خرید مس به شدت پایین آمده و خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت این فلز در بازار داخلی هستند که بنا به پیش‌بینی‌های کارشناسان این اتفاق در هفته‌های آینده خواهد افتاد. البته آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد که ساخت‌و‌سازها در ماه آینده افزایش خواهند یافت و این امر سبب می‌شود تقاضا برای مس و آلومینیوم بالا رفته و در نتیجه قیمت این فلزات رشد بیشتری در ماه آینده تجربه خواهد کرد که البته تاثیر آن بر بازار داخلی همچنان بستگی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای دارد.


مقاومت روی در بازار فلزات پایه

روی همچنان با نرخ 7 هزار و 500 تومان در هر کیلو در بازار داخلی محاسبه می‌شود و بر خلاف سایر فلزات اساسی تغییر قیمتی را طی یک ماه گذشته تجربه نکرده است، این در شرایطی است که نرخ این فلز روز گذشته کاهش 32/ 0 درصدی را نسبت به روز دوشنبه تجربه کرد.به گفته تحلیلگران با وجود اینکه همبستگی بالایی بین نوسان قیمت سرب و روی وجود دارد؛ اما افت و خیز سرب نتوانسته هنوز تاثیر زیادی بر نرخ روی بگذارد، چرا که عوامل بنیادین بازار برای رشد قیمت روی بسیار مساعدتر از سرب است. از ابتدای سال جاری تا‌کنون، نوسان قیمت روی از دیگر فلزات اساسی بهتر بوده و سرمایه‌گذاران شاهد ثبات تقریبی قیمت آن بوده‌اند.