همگرایی قیمت فلزات اساسی
سحر نمایشی: هم‌سویی مثبت فلزات پایه در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که علاوه بر پارامترهایی همچون ارزش دلار و بهای نفت، عوامل تاثیر‌گذار دیگری بر روند قیمت‌ها موثر بوده‌اند.افزایش تقاضای معامله‌گران برای فلزات رنگی در بازارهای جهانی طی روز گذشته موجب تغییر مسیر کلی قیمت این محصولات شده است، به‌طوری که عواملی همچون حذف بخش بزرگی از تولیدکنندگان کوچک‌تر با هزینه بالا و کیفیت پایین، بازگشت تقاضا به تبعیت از رشد اقتصاد جهانی و بهبود ساز‌و‌کارهای تولید و تقاضای فیزیکی موثر، کاهش نسبی موجودی انبارها که نشان‌دهنده برتری تقاضا نسبت به عرضه است، نزدیکی به روزهای گرم سال که تقاضا برای خودرو و مصالح ساختمانی و مصنوعات مشابه را افزایش می‌دهد، افزایش تقاضا برای کابل مسی و قوطی‌های آلومینیومی، افزایش تقاضا برای قلع به منظور استفاده در ورق‌های قلع‌اندود، رشد تقاضا برای آلومینیوم در جهت استفاده از آن در ساخت مسکن و خودرو، انتظار برای رشد تقاضای کالاهای لوکس یا با دوام و بهبود تقاضای نیکل، نزدیکی به زمان اوج تقاضای فصلی ورق‌های گالوانیزه و بهبود تقاضای روی و کاهش تولید سرب به دلیل مسائل زیست‌محیطی موجب تغییر مثبت بازار این محصولات شده است.


به این ترتیب از آنجا که بازار جهانی این محصولات شرایط مناسبی را طی سه هفته گذشته تجربه نکرده و مدام در حال نوسان قیمت‌ها بوده، بر همین اساس تاثیر زیادی بر رکود بازار داخلی و میزان تقاضای معامله‌گران گذاشته‌ است. از طرفی هم با وجود آنکه رشد مجدد نرخ فلزات رنگی در بازارهای جهانی دیروز نیز بر بازار داخلی این محصولات تاثیر گذاشت، اما تغییر زیادی در خرید و فروش و حجم معاملات طی این مدت حاصل نشد و همچنان بازار فلزات رنگی در سکوت به‌سر می‌برد و معامله‌گران و مشتریان همچنان مردد هستند و نمی‌توانند با قاطعیت روند آتی بازار را پیش‌بینی کنند و در حال حاضر دست از فعالیت کشیده‌اند. به گفته فعالان بازار مراجعه متقاضیان به بازار فلزات بسیار کاهش‌یافته و فروشندگان کاملا از بهبود فضای معاملاتی نا‌امید شده‌‌اند. بر اساس پیش‌بینی فعالان بازار به نظر می‌رسد روند قیمتی فلزات رنگی با توجه به پارامترهای موجود روند مثبت قیمت‌ها ادامه‌دار نباشد، البته این در شرایطی است که در میان‌مدت روند مثبتی برای این محصولات پیش‌بینی‌شده که ممکن است همین پیش‌بینی، تقاضا برای فلزات اساسی طی هفته‌های جاری را افزایش دهد.از طرفی بازارهای داخلی فلزات رنگی نیز طی معاملات روز گذشته به دلیل روند افزایشی قیمت این محصولات در بورس لندن رشد اندکی را تجربه کردند، به‌طوری که مس نسبت به روز سه‌شنبه افزایش قیمت 100 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد و با نرخ 21 هزار و 700 تومان در هر کیلو معامله شد، سایر فلزات نیز بین 50 تا 100 تومان افزایش نرخ را در این روز تجربه کردند.

به گفته یکی از فعالان بازار، درست است که در حال حاضر نوسانات ارز در بازار داخلی کاهش یافته است، اما نباید از تغییرات ناگهانی آن غافل باشیم؛ چرا‌که ممکن است با ثبات مجدد نرخ فلزات رنگی همانند گذشته، مجددا نرخ ارز سکان هدایت بازار را به دست بگیرد. از سوی دیگر طی معاملات روز دوشنبه در بازار فلزات لندن، فروش نقدی مس با افزایش رو به رو شد و به 5 هزار و 989 دلار رسید.این در حالی است که فروش نقدی آلومینیوم با قیمت یک هزار و 723 معامله شد.قلع هم با نرخ 15 هزار و420 دلار در هر تن فروخته شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که فروش روی با نرخ 2 هزار و 165 دلار انجام شد. سرب هم در رینگ معاملاتی با قیمت هر تن یک هزار و 925دلار به فروش رسید.