در حالی که حجم معاملات انواع مس در بورس کالای ایران به دلیل رکود اقتصادی و کاهش مصرف این محصول، کاهش یافته است، بررسی‌ها نشان می‌دهد دادوستد این فلز سرخ در بازار آزاد هم چنگی به دل نمی‌زند.

یکی از تاجران بازار مس در این رابطه به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: کاهش تقاضای مس در بورس کالای ایران طی هفته‌های اخیر در حالی است که تقریبا خرید و فروشی در بازار آزاد این محصولات انجام نمی‌شود.

محمد مهدی زاده عامل اصلی این بی‌رونقی را پایین بودن نقدینگی در بازار دانست و افزود: رکود اقتصادی و به دنبال آن کاهش تولیدات و مصرف، موجب بی‌رونقی بازار فلزات پایه داخلی به ویژه مس شده است، به‌طوری که با اطمینان می‌توان گفت امروز تقاضای قابل توجهی در بازار این محصول وجود ندارد؛ اگر هم مشتری در بازار باشد، معامله‌گران به‌صورت چکی خریدهای خود را انجام می‌دهند.

به گفته وی بازار مس همواره متاثر از رونق بازار مسکن، خودرو و لوازم و ماشین‌آلات است و تا زمانی که بی‌رونقی در این بازارها ادامه داشته باشد، بازار این محصول نیز تغییر مثبتی را احساس نخواهد کرد.

مهدی‌زاده در ادامه به میزان صادرات مس و اهمیت آن اشاره و اظهار کرد: از مجموع تولیدات مس کشور سالانه کمتر از ۱۰ درصد آن صادر می‌شود و ما‌بقی تولیدات در بازار داخلی به فروش می‌رسد.

وی افزود: بنابراین در حالی‌که تولیدات صنایع پایین‌دستی ضعیف و رکود تورمی عمیق شده است، حمایت از تقاضای بازار داخلی می‌تواند ضمن توقف مازاد عرضه، از عقب‌ماندگی طرح‌های توسعه‌ای نیز جلوگیری کند.

وی در پایان افزود: در حال حاضر تنها راه نجات بازار باز شدن راه صادرات است، چرا که ادامه چرخه تولید با توجه به پر بودن انبارهای داخلی و هزینه‌های بالای انبارداری، به نفع تولید‌کننده نیست و تا زمانی هم که با مازاد عرضه این محصول رو به رو باشیم رکود نیز ادامه خواهد یافت.