رئیس هیات عامل ایمیدرو از آمادگی این سازمان برای تکمیل و پیشبرد برنامه‌های جدید اکتشافی این سازمان با مشارکت بخش خصوصی خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، دکتر مهدی کرباسیان در نشست دوره‌ای با اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران در ایمیدرو، با اشاره به این مطلب اظهار کرد: به دلیل ریسک موجود در حوزه اکتشاف، تعریف جدیدی از اکتشاف در ایمیدرو برای حمایت از بخش خصوصی در سال گذشته مطرح و به تبع آن، اکتشاف بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع با همکاری برخی سازمان‌ها نظیر سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی یا به‌صورت مستقل در پهنه‌های معدنی آغاز شد. وی افزود: از اواخر اردیبهشت جاری، برنامه اکتشافات تکمیلی در پهنه‌هایی که اکتشافاتِ اولیه انجام شده، در صورت پیش‌بینی نتایج امیدبخش، آنها را با مشارکت بخش خصوصی پیش می‌بریم و برخی از بخش‌های اکتشاف شده نیز واگذار می‌شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان «تعامل با بخش خصوصی واقعی» را از جمله رسالت‌های خود می‌داند، گفت: این سازمان توسعه‌ای هر جا نیاز باشد برای ارتقای حوزه معدن و صنایع معدنی، از بخش خصوصی حمایت می‌کند. همچنین، با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و تاکید دولت بر اقتصاد مقاومتی و نیز جایگاه ویژه حوزه معدن و صنایع معدنی، شرایط ویژه‌ای فراهم شده که ایجاب می‌کند منافع ملی را در این حوزه تامین کنیم.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های دولت و اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی، حوزه معدن می‌تواند پیشتاز باشد و در این میان، می‌توانیم به ارتقای بهره‌وری و افزایش سطح همکاری با بخش خصوصی کمک کنیم.

کرباسیان با بیان اینکه ایمیدرو از نیمه دوم سال ۹۲ اقدام به فعال کردن طرح‌های راکد و نیمه تمام کرده است، تصریح کرد: به رغم مشکلات بودجه‌ای و درآمد ناکافی در ایمیدرو به دلیل واگذاری برخی شرکت‌های تابعه و امکان‌پذیر نبودن حمایت مالی از طرف دولت به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، با مشارکت بخش خصوصی طرح‌ها فعال شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ نیز با وجود مشکلات، ۱۷۰۰ میلیارد تومان با همکاری بخش خصوصی به طرح‌ها تزریق شده و معتقدیم هر اندازه این بخش فعال‌تر شود، با تحرک بیشتری می‌توانیم کارها را به پیش ببریم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو «خروج صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌های معدنی از لیست واگذاری‌ها» را یکی از اتفاقات مثبت سال گذشته برشمرد و خاطرنشان کرد: با مذاکرات صورت گرفته، تا پایان خرداد افزایش سرمایه صندوق از ۱۰۰ میلیارد ریال به ۶۸۰ میلیارد ریال محقق می‌شود که البته ۲۰۰ میلیارد ریال از مبلغ این سرمایه هم واریز شده است. وی ادامه داد: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌های معدنی در خدمت بخش خصوصی به ویژه معدنکاران کوچک و متوسط است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به وجود عقب ماندگی درحوزه تحقیقات و فناوری و آمادگی جدی ایمیدرو برای رفع کمبودها، گفت: با اینکه تعرفه واردات در بخش فولاد اعمال می‌شود اما محصول داخلی به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده، قابل رقابت با محصول خارجی نیست که بخشی از عوامل آن به نبود ساختارهای‌ مناسب و فناوری‌های نوین برمی گردد که باید در بخش تحقیقات این کمبودها جبران شود.

کرباسیان با بیان اینکه ایمیدرو «ارتقای سطح آموزش و بهره وری بخش معدن و صنایع معدنی اعم از خصوصی و دولتی» را از دیگر رسالت‌های خود تلقی می‌کند، توضیح داد: ایمیدرو در این زمینه بودجه مناسبی اختصاص داده و انتظار دارد خانه معدن ایران در این زمینه با ما همکاری کند تا بتوانیم سطح ایمنی، بهره وری، فناوری و... را در بخش معدن افزایش دهیم.

خاکبرداری تا ۴۰۰ میلیون تن در ماه

محمدرضا بهرامن، نایب رئیس خانه معدن ایران، در این نشست با اشاره به وجود اعتماد در روابط بین خانه معدن ایران و ایمیدرو، گفت: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی می‌تواند نقش بسیار موثری در بخش معدن ایفا کند و خانه معدن ایران آمادگی صدور ضمانت نامه‌های معدنی را داشته و در صورت تحقق این اقدام، فاصله بین تولید‌کننده تجهیزات و ماشین‌آلات و قیمت تمام شده خرید آن کاهش خواهد یافت.

وی افزود: همه ما در زنجیره مشکلات جهانی موجود در بخش معدن و کاهش قیمت محصولات معدنی نظیر سنگ‌آهن قرار داریم و باید با درایت، مسائل موجود را حل و مسیر را به گونه‌ای طی کنیم تا شرایط بهبود یابد. امروز باید به همه شرکت‌های معدنی، اعم از بزرگ و کوچک، کمک کنیم تا با حداقل آسیب مواجه شوند.

بهرامن پیشنهاد داد: در این شرایط، صفر کردن حقوق دولتی می‌تواند شرکت‌ها را سرپا نگه دارد.

نایب رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه در این تشکل معدنی دو برنامه آموزشی (مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه‌گذاری) به منظور ارتقای بهره وری و کنترل قیمت‌ها در واحد‌ها برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم واحدهای معدنی از این فضای آموزشی، بهره لازم را ببرند.

بهرامن اعلام کرد: با توجه به ظرفیت موجود، امکان عملیات خاکبرداری معادن تا ۴۰۰ میلیون تن در ماه را داریم که در خاورمیانه بی نظیر است. همچنین، در کشورهایی که ایمیدرو با آنها ارتباط و همکاری معدنی دارد، امکان بهره‌گیری از این ظرفیت (عملیات خاکبرداری) نیز وجود دارد.

درخواست انعقاد تفاهم‌نامه آموزشی

ابوالقاسم شفیعی، رئیس انجمن سنگ، در این نشست با اشاره به اینکه ایمیدرو مالکیت را از مدیریت جدا کند، گفت: هر فردی که سرمایه بیشتری داشته باشد، خریدار شرکت مورد نظر است. وقتی هم شرکتی را به مزایده می‌گذاریم، با نرخ بهره بانکی و بورس فعلی، خریدار واقعی پیدا نمی‌شود.

وی ادامه داد: اکنون ۵۹۸ واحد سنگبری داریم و ظرفیت ۱۰ میلیون متر مربع سنگبری در کشور وجود دارد، اما چون در بخش آموزش، نیروی انسانی ماهر تربیت نکرده‌ایم، بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار متر مربع سنگبری انجام نمی‌شود.

شفیعی در ادامه خواستار انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین ایمیدرو و واحدهای سنگبری برای ارتقای همکاری‌های آموزشی شد.