احداث بزرگ‌ترین واحد آلومینیوم خاورمیانه آغاز شد

با وجود وقفه‌ چند ساله، سرانجام طرح آلومینیوم جنوب با تلاش‌های مدیر عامل این مجموعه و رئیس هیات عامل ایمیدرو به ثمر نشست و کلنگ این پروژه چهارشنبه هفته گذشته همزمان با سفر استانی ریاست‌جمهوری به استان فارس به زمین زده شد. این مراسم با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مدیران استانی کلید خورد، این مراسم در منطقه ویژه انرژی برلامرد که از سوی ایمیدرو برای احداث واحدهای صنعتی آماده‌سازی شده بود انجام گرفت و دو پروژه آلومینیوم جنوب و نیروگاه برق ۱۰۰۰ مگاواتی در این منطقه ویژه آماده اجرای پروژه شدند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم احداث آلومینیوم از فاینانس چینی و دانش فنی این کشور برای پروژه آلومینیوم جنوب خبر داد و اعلام کرد با اجرای این طرح ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به ۵/۱ میلیون تن می‌رسد.

مهدی کرباسیان پروژه آلومینیوم جنوب را بزرگ‌ترین واحد تولید آلومینیوم خاورمیانه دانست و گفت: عملیات اجرایی بزرگ‌ترین‌ پروژه آلومینیوم کشور با سرمایه‌گذاری ۲/۱ میلیارد دلاری به صورت ارزی و ۶۰۰ میلیارد تومانی به صورت ریالی صورت گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این پروژه به لحاظ زیست‌محیطی و آلایندگی کاملا منطبق با تکنولوژی‌های روز دنیا است و به لحاظ اشتغال‌زایی در منطقه محروم لامرد می‌تواند موثر باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مواد اولیه مورد نیاز آلومینیوم، برق و گاز است که فراهم‌سازی این دو زیرساخت منطقه ویژه انرژی‌ بر لامرد موجب ایجاد ارزش افزوده بالا حتی بیش از صادرات گاز می‌شود و با بهره‌برداری از این پروژه بسیار مهم تولید آلومینیوم کشور به ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، قرار است تا سال ۱۴۰۴ حدود یک‌و‌نیم میلیون تن آلومینیوم در کشور تولید شود و پروژه آلومینیوم جنوب نیز سهم ۳۰۰ هزار تنی در این هدف‌گذاری خواهد داشت که قرار است در ۴۱ ماه به بهره‌برداری کامل برسد.

کرباسیان در ادامه به تامین تجهیزات مورد نیاز این پروژه اشاره و خاطر‌نشان کرد: تجهیزات این پروژه کاملا به روز با استاندارد بالا است که از سوی پیمانکار تامین می‌شود، ضمن اینکه در کنار آن نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی غدیر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد تا بتواند مشکل تامین برق مورد نیاز این پروژه بزرگ را تامین کند. در همین حال، با توسعه ظرفیت این نیروگاه سایر صنایع مستقر در این منطقه نیز از برق کافی برخوردار خواهند شد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پروژهGTL( فرآوری تبدیل گاز به بنزین، گازوئیل و میعانات گازی) بیان کرد: امید می‌رود با شروع عملیات اجرایی این پروژه‌ها در منطقه لامرد بتوانیم پروژه‌های دیگری همچون منیزیم را در این منطقه عملیاتی کنیم.

به گفته وی، با مذاکراتی که پس از به نتیجه رسیدن نهایی مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی خواهیم داشت، امیدواریم بتوانیم صنایع دیگر را نیز فعال کنیم.

بهترین تکنولوژی روز دنیا در آلومینیوم جنوب

همچنین محمدمهدی مستقیمی، مدیرعامل آلومینیوم جنوب نیز با اشاره به وضعیت تولید و تجارت آلومینیوم در دنیا عنوان کرد: طی سال‌های گذشته صنعت آلومینیوم در ایران به خوبی جانمایی نشده بود و به همین دلیل به لحاظ تامین انرژی مورد نیاز پروژه‌ها مشکلاتی بروز کرده بود، اما احداث مجتمع آلومینیوم جنوب در منطقه انرژی‌بر لامرد و در کنار منطقه پارس‌جنوبی به‌عنوان قطب انرژی کشور، این مشکل را حل کرده است.

وی افزود: فناوری در صنعت آلومینیوم بسیار مهم است و صنعت آلومینیوم یکی از صنایع به‌شدت انرژی‌بر است، بنابراین بهترین فناوری روز دنیا در آلومینیوم جنوب به‌کار گرفته شده تا ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم تولید شود، اما با اجرای فازهای بعدی و تغییرات فناوری، ظرفیت تولید را به یک‌میلیون تن خواهیم رساند.

مستقیمی اظهار کرد: سه فاز بعدی هر یک ۳۰۰ هزار تن ظرفیت خواهند داشت و ظرف ۴۱ ماه قرار است فاز اول آن به بهره‌برداری برسد، اما این پروژه آلومینیوم پکیجی از تمامی الزامات صنعت آلومینیوم است و از چینی‌ها وعده گرفته شده تا اگر مشکل تامین اعتبار ارزی نداشته باشیم، ۶ ماه زودتر پروژه را تحویل بگیریم.

به گفته مدیرعامل آلومینیوم جنوب، برآورد ما این است که نزدیک به ۴ هزار نفر اشتغال مستقیم در فاز اول این پروژه فراهم شود، ضمن اینکه در بندری که برای پشتیبانی،صادرات و واردات محصولات و مواد اولیه ایجاد می شود برای ۶ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.مستقیمی خاطر‌نشان کرد: ۱۵۸ هزار تن از ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی آلومینیوم جنوب به آلیاژ تبدیل خواهد شد.

احداث بزرگ‌ترین واحد آلومینیوم خاورمیانه آغاز شد