سحر نمایشی- همان‌طور که بر‌اساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه فلزات پایه انتظار می‌رفت، قیمت مس در معاملات روز یکشنبه بورس کالای ایران با افزایش بیش از ۶۰۰ تومانی در هر کیلو نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته مواجه شد. البته قیمت فلز سرخ در بازارهای جهانی نیز طی روز جمعه گذشته افزایش یافت و به ۶ هزار و ۳۶۲ دلار در هر تن رسید. از طرفی به گفته فعالان آگاه تقاضا برای فلز سرخ چه در بازارهای داخلی و چه بازارهای جهانی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است به‌طوری که مهم‌ترین عامل این رشد نرخ و تقاضای این فلز در بازارهای داخلی علاوه بر افزایش میانگین هفتگی این فلز در بورس جهانی لندن، زلزله هفته گذشته شیلی بوده که موجب متوقف شدن تولیدات این کشور شده است. بر همین اساس با وجود اینکه نرخ ارز در بازار داخلی روند کاهشی در پیش گرفته بود، اما همین اتفاق و پیش‌بینی از افزایش قیمت‌ها در هفته آتی میزان تقاضا را در این بازار معاملاتی افزایش داد.

به گفته این فعال آگاه حتی شنیده‌شده در بازار غیررسمی این محصولات برخی فروشندگان در این روز از فروش محصولات خود اجتناب کرده‌اند تا طی هفته‌ها با فروش محصولات خود در قیمت‌های بالا سود بیشتری به دست آورند.

به این ترتیب، روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از ۱۰۱ هزار تن انواع کالا بود که در این میان چهار هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین ۳۵۰۰ تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد.

از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به ۱۰۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۸ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، ۲۷۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این روز روی تابلوی معاملات رفت.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۹ هزار و ۹۲۱ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۶۰۰ تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۴ هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا یک هزار و ۵۴۰ تن ثبت شد.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۲۰ هزار و ۷۴۷ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، رشد ۶۰۰ تومانی در قیمت پایه را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار یک هزار و ۳۲۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۲۰ هزار و ۷۵۹ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، افزایش ۶۰۰ تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از سوی دیگر این فلز سرخ هم اکنون در بازار آزاد با قیمت ۲۱ هزار و۵۰۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به شنبه گذشته افزایش ۴۰۰ تومانی داشته است.

از طرفی در بازار آزاد اگرچه در مقایسه با هفته‌های گذشته قیمت‌ها مثبت به ثبت رسید، اما همچنان تجار سعی در رشد قیمت‌ها دارند، به‌طوری که با وجود پایین آمدن نرخ این محصولات در بازارهای جهانی همچنان تلاش برای رشد قیمت‌ها در بازار غیررسمی دیده می‌شود. در این میان قوی‌ترین پیش‌بینی این است که اگر نوسان منفی قیمت ارز در روزهای آتی ادامه پیدا کند، احتمال دارد روند مثبت قیمت‌ها خیلی زیاد نباشد، چرا که در هر صورت بخشی از این نوسانات بازار جنبه روانی خواهد داشت، اما موضوع دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از کارشناسان قیمت نفت را هم صعودی پیش‌بینی کرده و معتقدند با توجه به پارامترهای موجود رشد بیشتری را هم تجربه خواهد کرد.

از سوی دیگر آمار منتشر‌شده در مورد کاهش موجودی انبارهای لندن، بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده است، زیرا اگرچه با رشد قیمت‌ها همزمان شده، اما چون بهبود مجدد تقاضا به‌عنوان یک حرکت بازار قابل پیش‌بینی است، انتظار افزایش قیمت‌های داخلی را دامن زده است که این مساله بر بازارهای جهانی هم موثر خواهد بود، البته در کنار این موارد شاهد افزایش حجم مصرف مواد اولیه نیز هستیم که این موارد حکایت از افزایش قیمت‌ها در کوتاه مدت و میان‌مدت می‌کند، با این حال کارشناسان معتقدند نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار فلزات داخلی نیز همانند بازارهای جهانی به سرعت تغییر مسیر دهد، چرا که با توجه به دورنمای مبهم نرخ ارز قدرت تاثیر‌گذاری این عامل، بیشتر از بهای فلزات اساسی در بورس لندن است، هر‌چند در کوتاه مدت پیش‌بینی افزایش روند ارز نیز وجود دارد. در این بین مهم‌تر از همه این موارد این است که پیش‌بینی می‌شود چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات پایه در جهان با رشد تقاضا برای خرید انواع فلزات در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ میلادی روبه‌رو خواهد شد.