همسویی فلزات در بازارهای جهانی

همگروهی معقول فلزات پایه در بازارهای جهانی نشان می‌دهد علاوه بر پارامترهایی همچون ارزش دلار و بهای نفت عوامل تاثیر‌گذار دیگری بر روند قیمت‌ها دخیل بوده است. بازگشت خریداران به بازارهای جهانی محصولات فلزی موجب تغییر مسیر کلی این بازارها شده است، به‌طوری که عواملی همچون حذف بخش بزرگی از تولیدکنندگان کوچک‌تر با هزینه بالا و کیفیت پایین، بازگشت تقاضا به تبعیت از رشد اقتصاد جهانی و بهبود ساز‌و‌کارهای تولید و تقاضای فیزیکی موثر، کاهش نسبی موجودی انبارها که نشان‌دهنده برتری تقاضا نسبت به عرضه است، نزدیکی به روزهای گرم سال که تقاضا برای خودرو و مصالح ساختمانی و مصنوعات مشابه را افزایش می‌دهد، افزایش تقاضا برای کابل مسی و قوطی‌های آلومینیومی، افزایش تقاضا برای قلع به منظور استفاده در ورق‌های قلع‌اندود، رشد تقاضا برای آلومینیوم در جهت استفاده از آن در ساخت مسکن و خودرو، انتظار برای رشد تقاضای کالاهای لوکس یا با دوام و بهبود تقاضای نیکل، نزدیکی به زمان اوج تقاضای فصلی ورق‌های گالوانیزه و بهبود تقاضای روی، کاهش تولید سرب به دلیل مسائل زیست محیطی موجب تغییر مثبت بازار این محصولات شده است.

از طرفی موجودی انبارهای آلومینیوم افزایش پیدا کرده، به‌طوری که از ۳ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۷۲۵ تن به ۳ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۹۷۵ تن رشد کرده که همین موضوع افزایش روند قیمت‌ها را محدود کرده است.

البته این در شرایطی است که تقویت دلار به‌طور طبیعی می‌تواند موجب کاهش توان خریدارها شود، چراکه بهبود یا افت وضعیت اقتصادی هر کشور به ترتیب منجر به تقویت یا تضعیف واحد پولی آن نسبت به دیگر ارزها می‌شود، به‌طور مثال هم اکنون که اتحادیه اروپا با بحران مالی مواجه است، شاهد تضعیف شدید یورو در برابر دلار سپس کاهش قدرت خرید اتحادیه و در نتیجه کاهش تقاضای فلزات باشیم چون اروپا یکی از مصرف کنندگان عمده فلزات صنعتی به ویژه آلومینیوم و مس است. پس به‌طور خلاصه افزایش یا کاهش ارزش ارزهای جهانی به ویژه دلار و یورو از عوامل تاثیرگذار بر قیمت فلزات پایه بوده، به‌طوری که قیمت فلزات پایه با تقویت یورو و تضعیف دلار افزایش و برعکس با تضعیف یورو و تقویت دلار کاهش می‌یابد، اما این در حالی است که تاثیر موارد مذکور بیشتر از این پارامتر بوده است. بر این اساس کارشناسان معتقدند مراجعه متقاضیان خرید به بازار فلزات در مقایسه با کسادی هفته گذشته، هم‌اکنون فروشندگان را امیدوار به بهبود فضای معاملاتی کرده است. فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که روند قیمتی فلزات رنگی در کوتاه‌مدت به دلیل افزایش نرخ ارز با همین روند به معاملات ادامه خواهد داد، البته این در شرایطی است که روند قیمت‌ فلزات در بورس لندن نیز را هم در میان‌مدت نمی‌توان نادیده گرفت و از آنجا که بازار جهانی این محصولات مسیر صعودی در پیش‌گرفته‌اند در نتیجه به نظر می‌رسد در یک ماه آینده شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها باشیم.

از طرفی نیز با اینکه فعالان بازار معتقدند در حال حاضر قیمت‌ها در بازار آزاد با توجه به شرایط موجود به صرفه نیست، اما با آرامشی که بعد از نتایج قطعی مذاکرات در بازارهای کالایی به وجود خواهد آمد روند قیمتی ثابتی را برای این محصولات در بلندمدت شاهد خواهیم بود. البته در حال حاضر نیز امیدواری تجار به تغییر شرایط اقتصادی تحت ‌تاثیر اخبار منتشر‌شده مثبت، بیشتر شده است، اما افت و خیز قیمت‌ها و بلاتکلیفی از شرایط اقتصادی پیش‌بینی بلندمدت روند فلزات پایه را برای بسیاری از کارشناسان دشوار ساخته است. همچنین کارشناسان معتقدند با بهبود روابط خارجی و برداشته شدن یا تعدیل تحریم‌ها، وضعیت اقتصاد کشور رو به بهبود خواهد رفت و با وارد کردن مواد اولیه ارزان برای تولید برخی از فلزات پایه در داخل کشور به زودی شاهد افزایش تولیدات خواهیم بود.