حدیث موسوی: انجمن جهانی فولاد (WSA) در گزارشی به ارائه تازه‌ترین آمار درخصوص میزان تولید فولاد خام ۶۵ کشور عضو این انجمن در ماه مارس ۲۰۱۵ میلادی پرداخته است. در این ماه مجموع تولید فولاد خام کشورهای عضو این انجمن که معادل ۹۸ درصد از کل تولیدات فولاد جهان در ۲۰۱۴ را به خود اختصاص داده‌اند، معادل ۱۳۸ میلیون و ۴۵هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۴ حاکی از تنزل ۶/ ۲ درصدی است. از سوی دیگر در سه ماه نخست سال جاری میلادی مجموع تولید فولاد خام جهان معادل ۴۰۰ میلیون و ۳۴ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۶/ ۱ درصدی را تجربه کرده است.

بازار جهانی فولاد بیش از یک سال است که شرایط مطلوبی نداشته و کاهش قیمت تمام شده و ضعف فراگیر تقاضا منجر به عقبگرد قیمت‌ها در این بازار شده است. کاهش نسبی تولید فولاد جهان در این ماه و در بسیاری از کشورهای عضو، همزمان با کاهش چشمگیر قیمت سنگ‌آهن -از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون بی‌سابقه بوده است- در کنار افت نسبی قیمت نفت داده‌های مهمی برای پیش‌بینی روند آینده قیمت فولاد در جهان به شمار می‌روند.

از یکسو اغلب کشورهای عضو انجمن جهانی فولاد به منظور مدیریت هرچه بیشتر تقاضا، چند ماهی است استراتژی کاهش حجم تولید را در دستور کار قرار داده‌اند که همین عامل می‌تواند محرکی برای رشد قیمت فولاد به شمار رود، اما از سوی دیگر کاهش قیمت مواد اولیه این محصول مانند سنگ‌آهن و نفت به مثابه سرعت‌گیرهایی در برابر نتایج این استراتژی عمل کرده‌اند.

به هر ترتیب آنچه محتمل به نظر می‌رسد این است که تولیدکنندگان جهانی فولاد از کاهش قیمت سنگ‌آهن و نفت بهره می‌برند تا با دورخیز بلندی که برای مدیریت تقاضا در پیش گرفته‌اند (به کمک استراتژی کاهش حجم تولید)، بتوانند به جای‌گیری بهتری در بازارهای جهانی دست یابند و در ادامه با کنترل حجم عرضه به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی کمک کنند. در این میان سیاست‌های دولت پکن نیز به خصوص در چند ماه اخیر گویای عزم جدی این کشور برای تسخیر بازارهای جهانی فولاد به کمک صادرات فولاد ارزان قیمت به دیگر کشورها است که با کاهش حجم تولید این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد خام جهان در هم آمیخته و مسیر جدیدی را پیش روی بازارهای جهانی قرار داده است.

در چین حجم تولید فولاد خام در ماه مارس به ۶۹ میلیون و ۴۸۵ هزار تن رسید که در مقایسه با سال گذشته افت ۸۴۴ هزار تنی را نشان می‌دهد. هر‌چند میزان تولید فولاد خام این کشور در ماه مارس رشد ۱۳ درصدی را در مقایسه با ماه فوریه تجربه کرده، اما در سال جاری کماکان آهنگ کاهشی حجم تولید فولاد‌خام این کشور در مقایسه با سال گذشته به خوبی به چشم می‌خورد.

در سه ماه نخست سال ۲۰۱۵، چین ۲۰۰ میلیون و ۱۰۳ هزار تن فولاد خام تولید کرده است که نسبت به سه ماه نخست سال ۲۰۱۴، کاهش ۳/ ۱ درصدی را نشان می‌دهد.

از طرفی جدیدترین آمارها از رشد اقتصادی چین در سه ماه ابتدایی سال جاری (ژانویه، فوریه و مارس)، ۷ درصد گزارش شده که در ۲۶ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. انجمن آهن و فولاد چین نیز اخیرا اعلام کرده تقاضای فولاد در چین روند نزولی خواهد داشت چون سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت رو به پایین است. سرمایه‌گذاری در صنایع ماشین‌سازی، اتومبیل، تولید نیرو و تجهیزات برق در ماه مارس به ترتیب ٢/ ٢، ١/ ٢ و ٩/ ٠ درصد نسبت به ماه‌های ژانویه و فوریه کاهش یافته است. از این رو پیش‌بینی شده به دلیل رشد نسبی حجم تولید فولاد خام در ماه مارس نسبت به فوریه، پایین بودن تقاضا و روند نزولی قیمت مواد‌اولیه قیمت آهن‌آلات در چین روندی کاهشی را در پیش خواهد داشت.

در سایر کشورهای آسیایی و به‌عنوان مثال در ژاپن نیز میزان تولید فولاد خام در ماه گذشته ۹ میلیون و ۲۸۶ هزار تن بوده که این رقم در قیاس با ماه مارس سال ۲۰۱۴ حاکی از کاهش ۴۳۵ هزار تنی است. البته نسبت به ماه فوریه این کشور هم با رشد ۱۰ درصدی در تولید فولاد‌خام روبه‌رو بوده است، اما ارقام در مقایسه با سال گذشته کماکان کاهش نسبی در حجم تولید را نشان می‌دهد.

در این میان کره‌جنوبی در ماه مارس، ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تن فولاد خام تولید کرده است که نسبت به مارس ۲۰۱۴ افت ۱۲ درصدی در تولید را نشان‌ می‌دهد اما در مقایسه با فوریه ۲۰۱۵، افزایش ۵۵۳ هزار تنی را منعکس می‌سازد.

از سوی دیگر برپایه این گزارش تولید فولاد خام ایران در این ماه به یک میلیون و ۳۱۵ هزار تن رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل حاکی از کاهش یک درصدی در تولید این محصول است. هرچند در سه ماه نخست سال جاری میلادی حجم تولید فولاد خام کشورمان ۴ میلیون و ۸۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶/ ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

کشور آمریکا نیز تولید فولاد را ۹/ ۱۹درصد در این ماه نسبت به مارس ۲۰۱۴ کاهش داد و مجموع تولید فولاد خام در این کشور طی سه ماه ابتدایی سال جاری میلادی به ۹/ ۱۹ میلیون تن کاهش پیدا کرد.

در اروپا کشور آلمان ۹/ ۳ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که افت ۴/ ۴ درصدی را نسبت به مارس ۲۰۱۴ تجربه کرد. ایتالیا با تولید ۱/ ۲ میلیون تن فولاد خام با افت ۸/ ۹ درصدی در مقایسه با مارس ۲۰۱۴ روبه‌رو شد و ترکیه نیز با تولید ۸/ ۲ میلیون تن، افت ۱/ ۴ درصدی را در کارنامه ماهانه خود نسبت به مارس ۲۰۱۴ ثبت کرد. درصد مورد استفاده از ظرفیت‌های نصب شده برای تولید فولاد خام در جهان در ماه مارس در کشورهای عضو انجمن جهانی فولاد برابر با ۶/ ۷۱ درصد بوده که به نسبت ماه مارس سال قبل نشان‌دهنده افت ۴ درصدی این نرخ است. البته این رقم به نسبت ماه فوریه هم کاهش داشته است. این میزان استفاده از ظرفیت تولید که روندی کاهشی را در پیش گرفته از کاهش جذابیت تولید فولاد در کشورهای عضو حکایت کرده و به خوبی گویای شرایط بازار مصرفی ضعیف فولاد در سطح جهان است.

تداوم کاهش تولید فولاد خام جهان