منیره نظامیوند چگینی: نوسانات کوتاه مدت و گاه هیجانی و شدید نفت و چالش‌های پیش روی این صنعت، دغدغه‌های این روزهای سرمایه‌گذاران و فعالان آن است که سایر بازارها را نیز با خود درگیر کرده است. بهای نفت تحت تاثیر تصمیمات دولت‌ها، رخدادهای ژئوپلیتیک، برهم خوردن تعادل بین میزان تقاضا و حجم عرضه، تغییر در آمارهای اقتصادی و مقدار تولیدات و همچنین صادرات و واردات کشورهایی است که جزء قطب‌های برتر و استراتژیک در این صنعت به‌شمار می‌روند. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از پلاتس، در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵) بهای نفت‌خام آمریکا (WTI) با رشدی در حدود ۶۷/ ۱ درصد تا حدود ۵۱ دلار و ۶۴ سنت بالا رفت؛ در همین حال قیمت نفت خام برنت با افزایش ۳۰/ ۲ درصدی تا ۵۷ دلار و ۸۷ سنت نیز ثبت شد. همچنین بهای سبد نفتی اوپک نیز در محدوده ۵۳ دلار و ۵۲ سنت در نوسان بود. این افزایش‌ها در پی کاهش تخفیف نفتی عربستان و نیز نامشخص بودن سقف تولید نفت ایران رخ داد.

در این بین بازار محصولات پتروشیمی در اقصی‌نقاط جهان اما از خود رفتارهای متفاوتی نشان داده و با روند‌های مختلفی همراه بود. پلیمرها هفته پیشین را با رخدادها و نتایج قیمتی متفاوتی به پایان رساندند. بهای بنزن (تحویل فوب کره‌جنوبی) در بازارهای آسیایی در پی بروز انفجار در کارخانه تولید مواد اولیه در چین، کاهش قیمت این محصول در بازارهای ایالات متحده و نیز افت بهای تولوئن تا اواسط هفته با رشد همراه بود، اما در روز چهارشنبه با کاهش کار خود را ادامه داد و با افت ۱۵ دلاری تا ۸۰۰ دلار بر هر تن پایین آمد. کاهش ۱۰ دلاری بهای تولوئن تا ۷۲۵ دلار که به کاهش تقاضا برای این ماده در بازارهای منطقه‌ای دامن زد، عامل مهمی در ریزش قیمت بنزن به شمار می‌رود.

سایر محصولات و مواد اولیه پلیمری نیز در بازارهای جهانی با روندهای درخور اهمیتی همراه بوده‌اند. در آخرین گزارش موسسه پلاتس آمده که قرارداد پروپیلن ایالات متحده برای تحویل ماه آوریل با کاهش ۶ سنتی همراه بوده است. پس از این افت نرخ، بهای گرید پلیمری پروپیلن در حدود ۴۳ سنت بسته شد و قیمت گرید شیمیایی پروپیلن نیز در ۴۱,۵ سنت ثابت ماند. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها از رشد یک سنتی حکایت داشت. به گفته کارشناسان اگر این قرارداد مورد پذیرش اکثریت فعالان قرار گیرد؛ پایین‌ترین سطح قیمتی قرارداد پروپیلن ایالات متحده از ماه جولای سال ۲۰۰۹ میلادی خواهد بود؛ در آن زمان بهای این دو گرید پروپیلن به ترتیب ۴۱ و ۳۹.۵ سنت گزارش شده بود.

تغییر در میزان و نوع انتظارات بازار در هفته‌های اخیر از عوامل مهم این کاهش قیمتی به شمار می‌رود. همچنین میزان تولید و ذخایر پروپیلن ساخته شده از یو‌پی‌اس، به همراه روند پیچیده و در عین حال ضعیف بهای محصولات انرژی در بازارها و نیز نرخ تولید بخش پتروشیمی به‌طور کلی، از سایر عواملی بودند که زمینه ساز تحت فشار قرار دادن پروپیلن در راستای افت قیمت بودند. قرارداد پروپیلن ایالات متحده به‌صورت ماهانه بین تولیدکنندگان عمده و خریداران تنظیم و منعقد می‌شود. این فرآیند شامل پیشنهاد قیمت از سوی تولیدکنندگان و پس از آن مذاکرات با مشتریان و سرمایه‌گذاران است.