پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): این هفته برخی عرضه‌کنندگان ورق در ترکیه تخفیف‌های ورق گرم را افزایش دادند تا تمایل به خرید بالا برود. نوسانات نرخ ارز که باعث کمبود نقدینگی شده همچنان بر بازار ورق ترکیه تاثیر منفی گذاشته است. اگرچه هفته‌های اخیر بازار واردات قراضه ترکیه از روند نزولی بازار سنگ‌آهن پیروی نمی‌کند، ولی کارخانه‌ها مجبور شدند تخفیف بیشتر بدهند تا تمایل به خرید افزایش یابد. تقاضا در سطح جهان در رکود است و برخی معتقدند در ۱۰ سال اخیر چنین رکودی سابقه نداشته است.

آخرین قیمت متوسط ورق گرم در بازار داخلی ترکیه ٤٣٠ تا ٤٥٠ دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شده و پیشنهاد‌هایی در ٤٢٠ تا ٤٢٥ دلار نیز شنیده شده است.

ورق گرم اوکراین ٣٨٠ تا ٣٩٠ دلار در هر تن سی‌اف‌آر و محصول روسیه ٤٠٠ تا ٤٠٥ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است. پیشنهاد‌های چین نیز هفته‌های اخیر قدرت رقابت نداشته است.

کاهش قیمت میلگرد در چین

قیمت میلگرد در شمال چین روندی رو به پایین دارد؛ چرا‌که تجار با پایین آوردن قیمت به دنبال افزایش مشتری هستند. در بازار نقدی پکن قیمت میلگرد ٣٧٨ تا ٣٧٩ دلار در هر تن درب کارخانه با ١٧ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که نسبت به اول آوریل تا ١٠ دلار در هر تن افت داشته است.

انتظار می‌رود نیمه دوم سال جاری تقاضای مصرف‌کننده‌های نهایی در استان‌های هبی و پکن بهبود یابد؛ چون احتمالا پروژه‌های زیربنایی بیشتری در بخش‌های خطوط ریلی و بزرگراهی راه‌اندازی خواهد شد.

بازار قراضه ایتالیا رو به بهبود

به نظر می‌رسد قیمت قراضه در ایتالیا ماه آوریل رو‌به بالاست، در حالی که ماه مارس در ثبات بوده است. عرضه‌کننده‌ها با توجه به کاهش عرضه و همچنین انطباق قیمت‌های خود با شمال اروپا سعی دارند قیمت‌ها را بالا ببرند. تجار قراضه در ایتالیا به دنبال ٥ یورو افزایش قیمت در این هفته و ١٠ یورو دیگر از اواسط آوریل هستند که مجموع افزایش قیمت آوریل را ١٥ یورو خواهد کرد.

نشانه‌هایی خوش‌بینانه از وضعیت اقتصادی و بهبود تقاضای فولاد و اتمام فصل سرما می‌تواند موانعی بر سر راه سرعت رشد قیمت باشد. در آلمان نیز خبرهایی از احتمال افزایش قیمت ١٥ یورویی قراضه در آوریل شنیده شده است. آخرین قیمت قراضه در ایتالیا در ماه مارس برای قراضه خرد شده ٢٥٥ یورو در هر تن بوده است.