منیره نظامیوند چگینی: حرکت‌های سینوسی در بازار جهانی نفت همچنان ادامه دارد و سایه آن بر سر سایر بازارها سنگینی می‌کند. در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵:۰۰) قرارداد نفت خام سبک آمریکا (WTI) تحویل ۱۵ مه با افت ۱۶/ ۱ درصدی تا سطح ۵۲ دلار و ۸۲ سنت رسید. همچنین بهای نفت خام برنت نیز کاهشی حدود ۶۹/ ۰ درصد را به ثبت رساند و تا محدوده ۵۸ دلار و ۴۰ سنت پایین آمد. به گزارش رویترز؛ این کاهش‌ها در پی نوسانات بازار سهام در ایالات متحده و نیز افزایش هفتگی بیش از حد انتظار در میزان ذخایر این کشور، پیش‌بینی‌های دولت آمریکا برای افت میزان رشد تولید نفت خام ایالات متحده، افزایش تقاضای جهانی برای نفت و مشتقات آن و همچنین انتشار گزارش اعلام رکورد جدید میزان خروجی نفت عربستان سعودی در ماه مارس رخ داد و روند ریزشی مدت اخیر نفت را تشدید کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از رویترز؛ بن لو لبرون، تحلیلگر ارشد بازار نفت در سیدنی در این باره گفته است: از منظر ما، آنچه باید پیش روی بازار نفت و سرمایه‌گذاران آن ترسیم شود، چشم‌انداز مثبت و روشنی از میزان تقاضا است که توانایی جبران مازاد عرضه را دارا باشد. در حال حاضر تعادلی بین حجم عرضه و تقاضا در بازار نفت وجود ندارد. در شرایط کنونی چندان نمی‌توان به رشد قیمتی نفت امیدوار بود، کارشناسان بر این باورند که ریزش‌ها در بازار نفت در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت، مگر در صورتی که رخداد جدیدی برهم زننده این روند باشد.

نفت خام سبک آمریکا و نیز نفت برنت هردو در مسیر کاهشی گام برداشته و همچنان در سطوح پایینی قرار دارند و حدود

۵۰ درصد از ماه ژوئن سال گذشته میلادی هنگامی که نقطه آغاز سقوط قیمت نفت بود افت داشته‌اند. باوجود این کاهش‌ها؛ البته شاهد رشد بهای محصولات پتروشیمی در بازارهای آسیایی هستیم. قیمت استایرن منومر، بنزن و پاراکسیلین در این بازارها با رشد همراه بوده و گمانه‌زنی‌ها از دنباله‌دار بودن این رشدها حکایت دارد.

به گزارش موسسه پلاتس، قطب‌های مهم این صنعت در حال طرح ریزی برنامه‌های جدید برای دست بردن در روند قیمتی این بازار استراتژیک و تنظیم آن هستند که به نسبت سهمشان در بازارهای داخلی آسیایی و جهانی در مقیاس بزرگتر، تاثیراتی را بر آنها اعمال خواهند کرد.

در این بین میزان تولید پتروشیمی بحرین در حال افزایش است. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج بحرین (GPIC) با ثبت افزایش ۴ درصدی در میزان تولید سه ماه اول سال جاری، در تلاش برای رشد بیشتر و افزایش خروجی خود است. براساس آمارهای رسمی موجود، طی سه ماه اول ۲۰۱۵، میزان تولید این شرکت حدود ۲۷۴ هزار متریک تن تخمین زده شده است.

عبدالرحمان جواهری، رئیس شرکت مزبور در این باره اظهار کرد: این رشد باوجود این واقعیت بود که از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی؛ بازارهای آمونیاک، متانول و اوره از یکسو تحت‌تاثیر کاهش‌های دنباله‌دار در بازار نفت و گاز قرار داشتند و از سوی دیگر عدم وجود تقاضای واقعی نیز به‌عنوان مانعی برای اصلاح روند قیمتی آنها عمل کرد.

وی ادامه داد: به‌طور کلی نوسان درخور توجهی در سطح عرضه قابل مشاهده بوده که منجر به سقوط قیمت‌ها در این بازارها شده است؛ در نتیجه شرکت‌ها با بروز چالش‌های جدی برای تعیین میزان تولیداتشان در راستای حفظ سهم خود در بازار جهانی روبه‌رو‌ ‌شده‌اند.

همچنین پلاتس در گزارش جدیدی اعلام کرده است که قیمت متانول آمریکا در پی رشد نگرانی‌ها برای میزان تولیدات به بالاترین میزان خود در سال جاری میلادی رسیده است. به گفته منابع بازار در این رابطه، با اوج‌گیری نگرانی‌ها در زمینه تولید متانول در آمریکا، بهای این محصول مهم در آخرین معاملات انجام شده ۶.۵۰ سنت رشد ثبت کرد. با توجه به داده‌های موسسه پلاتس؛ این میزان، بالاترین سطح از ۱۷ دسامبر سال جاری ارزیابی می‌شود. براساس گزارش‌های موجود؛ بازار آمریکا در سال جاری و به ویژه در هفته‌های اخیر نسبتا در شرایطی پایدار به‌سر برده، با این حال وضعیت عرضه در ایالات متحده نیازمند بهبودی کلی است.