محمد‌حسین بابالو: بورس کالای ایران پس از اعلام قیمت‌های جدید در کنار افزایش تنوع و حجم عرضه‌ها به نسبت روزهای ابتدایی هفته با بهبود حجم معاملات و افزایش جذابیت خرید رو‌به‌رو شد که می‌توان از این مطلب به‌عنوان یک داده مثبت یاد کرد. البته کاهش قیمت پلی‌اتیلن‌ها در کنار افزایش نرخ پلی‌پروپیلن‌ها وضعیت دوگانه‌ای را تصویر کرده که با افزایش تقاضای پلی‌اتیلن‌ها مخصوصا گریدهای سنگین آن شاهد ثبت بازخوردهای این تغییر قیمت‌ها هستیم. البته بازار به امید گشایش‌های بین‌المللی با خوش‌بینی آغاز به کار کرده است، ولی هنوز سرنوشت بازارهای داخلی و صادراتی روشن نیست، زیرا نوسان قیمت دلار در کنار افزایش قیمت‌های جهانی می‌تواند تا حدودی وضعیت پیش‌رو را مبهم نشان دهد. این در حالی است که نباید به برخی بدبینی‌ها چندان توجه کرد، چرا که کاهش قیمت دلار دقیقا بر افت نرخ مواد اولیه هم موثر خواهد بود و کاهش قیمت‌های جهانی، وضعیت رقبا را نیز در بازارهای صادراتی محدود خواهد کرد. با توجه به تمامی این موارد همچنین جهت‌گیری معکوس قیمت‌ها در کنار بازگشت خریداران و مخصوصا انتظار افزایش تقاضا در روزهای گرم سال در کنار کاهش قیمت PET به نظر می‌رسد وضعیت پیش رو را باید جذاب‌تر از سال گذشته ارزیابی کرد که امید به افزایش حجم تقاضا و ثبت حجم معامله بیشتر را تقویت می‌کند. کاهش حجم معامله قیرهای صادراتی، افزایش شدید و شاید غیرمنتظره تقاضا برای پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX۳ پتروشیمی شازند، افزایش جذابیت پلی‌اتیلن سنگین تزریقی UV ۵۲۵۰۵‌، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی OFF - ۵۲۵۱۸ درجه ۱ و پلی‌اتیلن سنگین تزریقی OFF - ۵۲۵۰۵UV درجه ۱ پتروشیمی جم، پلی‌اتیلن سنگین بادی OFF - BL۳ درجه ۱ پلیمر کرمانشاه، بالابودن نسبی جذابیت پلی‌استایرن‌های انبساطی همچون گذشته، توجه به گریدهای OFFو توجه بازار به پلی‌پروپیلن نساجی ZH۵۱۰L نوید زرشیمی را می‌توان مهم‌ترین رخدادهای روز گذشته در بورس کالای ایران به شمار آورد.

تمامی این موارد در حالی است که به‌صورت کلی حجم معامله محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران در سال گذشته افزایش داشت، ولی حجم معامله محصولات پلیمری پس از آزادسازی قیمت‌ها، ۱۵ درصد کاهش داشته است که در صورت ادامه روند نزولی قیمت‌های پایه که ماه‌ها است به‌صورت کج دار و مریز ادامه یافته می‌توان به بازگشت تقاضای پیشین امیدوار بود. این در حالی است که هنوز در بازارهای جهانی بهای نفت پایین است و حتی کاهش بیشتر، آن نیز دور از ذهن نیست بنابراین شاید کاهش شدید قیمت‌ها در بازار داخلی به کمک نوسان قیمت دلار تجربه نشود ولی می‌توان به حفظ سطوح قیمتی فعلی نیز خوش‌بین بود که در کنار وجود تورم باز هم جذابیت تولید در صنایع پایین‌دستی و خرید مواد اولیه افزایش خواهد یافت. در آینده بیشتر به بررسی وضعیت بازار و حجم معاملات و دورنمای قیمت‌ها با توجه به بیانیه لوزان خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین‌ رخدادها درباره قیمت‌های پایه جدید محصولات پتروشیمی:

- کاهش قیمت بین یک تا ۴ درصدی پلی‌اتیلن‌ها

- افت نرخ یک درصدی اغلب پلی‌اتیلن‌های سبک

- کاهش قیمت ۲ درصدی اغلب پلی‌اتیلن‌های سنگین

- کاهش ۳ تا ۴ درصدی قیمت PET

- کاهش قیمت ۲ درصدی PVC

- افزایش قیمت ۲ درصدی SBR

- افزایش قیمت یک درصدی اغلب پلی‌پروپیلن ها

- کاهش قیمت یک درصدی EPS

- افزایش قیمت ۶ درصدی پلی‌کربنات‌های پتروشیمی خوزستان

- کاهش قیمت اغلب محصولات پتروشیمیایی

- ثبات قیمت جوش شیرین (خوراکی ۱۱ هزار و ۹۵۰ ریال و غیرخوراکی ۱۱ هزار و۳۵۳ ریال‌)

- افزایش ۴ درصدی قیمت سود مایع ۵۰ درصد، افزایش ۱۳ درصدی نرخ EDC، افزایش یک درصدی قیمت VCM، افزایش ۲ درصدی نرخ اسید‌استیک و رشد یک درصدی بهای لاتکس

- اتخاذ قیمت ۳۲۸۸ تومان برای متوسط قیمت دلار آزاد که نشان دهنده کاهش ۲ درصدی آن به نسبت نیمه اول فروردین ماه است.

کاهش قیمت‌های پایه اغلب محصولات پتروشیمی

کاهش قیمت‌های پایه اغلب محصولات پتروشیمی