قیمت سنگ‌آهن به کمتر از 50 دلار رسید

اقتصاد نیوز: بر اساس گزارش بانک سوسیته جنرال سقوط قیمت سنگ‌آهن به زیر ۵۰ دلار طی هفته گذشته می‌تواند کاهش درآمد معدن‌داران و در نتیجه کاهش هزینه‌های جاری و کاهش حجم سرمایه‌گذاری‌ها را در پی داشته باشد که در نهایت منجر به کاهش تولید و دست یافتن بازار به تعادل خواهد شد. بر اساس آمار متال بولتن سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد برای تحویل در بندر کینگ‌دائو طی یک سقوط آزاد یک رکورد جدید ثبت کرد و با رسیدن به رقم ۴۷ دلار و ۸ سنت به کمترین میزان خود طی ۱۰ سال اخیر رسید. بر اساس این آمار، قیمت سنگ‌آهن طی سال جاری ۵/ ۳۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین سهام BHP در بازار سهام لندن روز پنج‌شنبه ۶/ ۲ درصد افت داشت همچنین سهام Rio Tinto نیز ۴/ ۰ درصد کاهش را ثبت کرد.

تضعیف ارزهای بین‌المللی از مهم‌ترین‌ عوامل تاثیر‌گذار در ادامه روند فعلی اضافه عرضه است. بر‌اساس آمار بلومبرگ دلار استرالیا و رئال برزیل طی ۱۲ ماه اخیر به ترتیب ۱۸ و ۲۸ درصد در مقابل دلار افت ارزش داشته‌اند. بر‌اساس اظهارات کارشناسان کاهش قیمت نفت و در پی آن کاهش هزینه حمل‌و‌نقل از دیگر عوامل ادامه یافتن وضعیت فعلی عرضه است.

از طرفی قیمت سنگ‌آهن در بازار مبادلات دالیان چین برای تحویل در ماه سپتامبر ۸/ ۲ درصد افت داشت و در سطح ۳۸۰ یوآن معادل ۶۱ دلار و ۳۲ سنت بسته شد. همچنین قیمت میلگرد در بازار مبادلات آتی شانگ‌های برای تحویل در ماه اکتبر با ۲ درصد کاهش ۲۳۴۲ یوآن ثبت شد که کمترین میزان از سال ۲۰۰۹ است.

بر‌اساس آخرین پیش‌بینی دویچه بانک طی سال جاری میلادی عرضه بین‌المللی سنگ‌آهن با ۵۵ میلیون تن اضافه عرضه روبه‌رو‌ خواهد بود و این مقدار تا سال ۲۰۱۸ به رقم ۱۸۴ میلیون تن خواهد رسید. همچنین این بانک پیش‌بینی کرده است قیمت سنگ‌آهن در سال جاری به ۵۱ دلار در هر تن برسد.