سید‌علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی هم‌اکنون بحران‌ خشکسالی‌ هراسناک‌ترین تهدید جوامع بشری محسوب می‌شود. در صورت فکر نکردن به راهکارها و عدم وجود همت جمعی در جهت استفاده بهینه از منابع آبی در آینده‌ای نه چندان دور، مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی تشدید شده و کره خاکی را با خطر سهمگین‌تری مواجه می‌کند. بنابراین صیانت از این میراث بزرگ و ارزشمند بر عهده آحاد جامعه جهانی است. ایران نیز از آثار سوء این بحران در امان نمانده و بحران مزبور سبب مهاجرت مردم از محل زندگی خود در برخی از مناطق کشور شده است که از نمونه‌های آن می‌توان به خشک شدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها، تحدید کشت و زرع و مهاجرت روستانشینان به علت خشکسالی‌ و کم‌آبی اشاره کرد. چنانچه تلاش همگانی و همه‌جانبه‌ای در راستای حل این معضل صورت نپذیرد تا یک دهه آینده این مهاجرت‌ها و بحران‌ها به کلیه نقاط کشور و کلان‌شهرها سرایت خواهد کرد.

با توجه به آمار و ارقام موجود و به علت موقعیت خاص جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در منطقه خشک، از کل میزان نزولات آسمانی نزدیک به ۷۰ درصد آن تبخیر می‌شود. با در نظر گرفتن حجم بالای تبخیر، کل آب تجدیدپذیر کشور در حال حاضر حدود ۱۲۰ میلیارد متر مکعب است که از این میزان نزدیک به ۷۰ درصد آن مصرف می‌شود که دو برابر میانگین مصرف جهانی بوده و ممکن است با ادامه روند فعلی مصرف، طی یک دهه آینده میزان مصرف آب از میزان آب تجدیدپذیر پیشی بگیرد. از این میزان مصرف نیز نزدیک به ۹۲ درصد مربوط به بخش کشاورزی (میانگین جهانی ۷۰ درصد) بوده که بازدهی پایین حدود ۳۵ درصدی (میانگین جهانی ۶۵ تا ۷۰ درصد است) منجر به تشدید آثار سوء‌بحران می‌شود. آمار و ارقام مذکور به خوبی گویای وضعیت بحرانی کشور در زمینه منابع آبی است. حل این معضل مستلزم فرهنگ‌سازی در سطح جامعه و استفاده از ابزارهای کارآمد جهت اصلاح الگوی مصرف است.

به منظور حل بحران آب در کشور و جلوگیری از وخامت وضعیت نابسامان آن باید چاره‌ای اندیشیده شود. در علم اقتصاد زمانی که بحث کمیابی مطرح می‌شود، کارآترین روش تخصیص و استفاده بهینه از منابع کمیاب را تشکیل بازار و استفاده از سازوکار عرضه و تقاضا عنوان می‌کنند. بنابراین با توجه به تجربیات موفق کشورها در زمینه پیاده‌سازی بازار آب و مطرح شدن بحث راه‌اندازی بازار آب در کشور، بورس انرژی در راستای ایفای مسوولیت‌های اجتماعی خود و به پشتوانه سابقه راه‌اندازی بازار برق و بازار سایر حامل‌های انرژی، آمادگی دارد تا در کنار وزارت نیرو و سایر نهادهای ذی‌ربط از جمله شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت‌های آب و فاضلاب و شرکت‌های آب منطقه‌ای به‌عنوان بازوی اجرایی و آخرین حلقه از زنجیره بازار آب، نقش‌آفرینی کرده و زیرساخت‌ها و سامانه‌های الکترونیکی پیش از معاملات، معاملات و پس از معاملات خود را جهت عملیات تخصیص حقابه‌ها و خرید و فروش آنها اختصاصی کرده و سهم کوچکی در تخصیص بهینه این نعمت الهی ایفا کند. امید است با بکارگیری ابزارهای مناسب در این زمینه، مساعدت نهادهای ذیربط و همکاری اقشار مختلف جامعه بتوان با تشکیل بازاری کارآ، به حل بحران‌ آب در آینده‌ای نه چندان دور امیدوار بود.