سحر نمایشی: موقعیت تجار در بازار فلزات پایه داخلی به گونه‌ای شده که نه می‌توانند به دلیل افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال محصولات خود را عرضه نکنند و نه می‌خواهند سود ناشی از افزایش نرخ این محصولات را برای سال آتی نادیده بگیرند. بنابراین بر اساس شنیده‌ها روند معاملات در بازار غیررسمی به گونه‌ای شده است که فروشندگان عرضه محصولات خود را کاهش داده و حتی برخی از آنها به بهانه رسیدگی به حساب‌وکتاب‌های پایان سال از فروش محصولات خود خودداری می‌کنند. حتی به گفته برخی معامله‌گران تقاضا برای محصولات فلزی در هفته آتی برای فلزات پایه کاهش خواهد یافت، چرا که تحویل کالاهای عرضه‌شده به سال بعد موکول خواهد شد. از طرفی به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه پیش‌بینی قیمت‌ها برای سال آتی مثبت ارزیابی‌ شده و اگر نتایج توافقات هسته‌ای نتیجه‌بخش باشد با رفع تحریم‌ها می‌توانیم شاهد ریزش قیمت‌ها و روند ثابت آنها در طولانی‌مدت باشیم.

وی افزود: البته بورس کالای ایران نیز می‌تواند در این ثبات نرخ نقش مهمی ایفا کند، به‌طوری که اگر قیمت‌ها توسط بورس کالا تثبیت نمی‌شد ما در بازار داخلی شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بودیم. البته هنوز نقص‌هایی در این سازمان وجود دارد، چرا که هنوز با وجود ضوابطی که برای ثبت‌نام در سایت بهین یاب گذاشته‌ شده متاسفانه گاه دیده می‌شود که یکسری افراد برای دریافت سود بیشتر به‌عنوان خریدار وارد بورس می‌شوند.

این فعال آگاه در ادامه افزود: به این ترتیب ما امیدوار هستیم بورس کالا به این مساله توجه بیشتری نشان دهد تا از عرضه محصولات به خریداران غیر واقعی جلوگیری شود.

وی همچنین در زمینه صادرات برخی محصولات فلزی از جمله مس به «دنیای اقتصاد» گفت: زمانی که فاصله قیمت داخلی و جهانی از بین می‌رود بازار کاملا راکد می‌شود، به همین دلیل صادرات در این زمان منطقی به نظر می‌رسد. البته شرایط فعلی و وجود محدودیت‌های بین‌المللی فضا را برای تجار دشوار کرده است، اما همچنان برخی از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند به دلیل طولانی شدن رکود داخلی با هر شرایطی محصولات خود را صادر کنند، چرا که آنها معتقدند حتی اگر سود اندکی نصیبشان شود باز هم بهتر از دپو کردن محصولاتشان در انبار است. او تاکید کرد: البته کم کردن فاصله قیمتی بین بازار داخلی و بازار جهانی کار صحیحی بوده؛ چرا که درست است مشکلاتی را به دلیل رکود بازار به وجود آورده، اما موجب شده تا رانت قیمتی محصولات فلزی در بازار داخلی از بین برود. این فعال آگاه معتقد است: هر چقدر هم ممنوعیت بیشتر باشد باز هم افرادی پیدا می‌شوند که در این میان از آب گل‌آلود ماهی بگیرند به همین دلیل به اعتقاد بنده بهتر است به جای حذف صادرات شرایط و انگیزه‌ای برای تولیدکننده‌ها ایجاد شود تا محصولات خود را در تالار صادراتی بورس کالا عرضه کنند و به فروش برسانند.

در بازار داخلی فلزات رنگی چه گذشت؟

روند قیمت فلزات پایه روز گذشته در بازار آزاد نسبت به سه‌شنبه نزولی شد، این در حالی است که در میان این محصولات روی و سرب فلزاتی بودند که با وجود افت قیمت در بورس جهانی لندن در بازار داخلی بی‌تغییر ماندند که به گفته فعالان بازار ثبات نرخ این دو محصول به دلیل افزایش تقاضای آنها طی هفته اخیر در بازار آزاد بوده است.

مقاومت سرب و روی در برابر ریزش قیمت