بازار سنگ‌آهن وارد یک دوران تاریک شده و در حقیقت هیچ‌کس نمی‌داند پایان کار چیست. سایت پلاتز (Platts) در گزارشی می‌نویسد: واضح است که بازار وارد دوران ناشناخته‌ای شده و هیچ کس نمی‌داند که آیا قیمت‌ها پایین تر خواهد رفت یا اینکه به کف رسیده است.

با وجود تضمین شرکت‌های سنگ‌آهن ( کوچک و بزرگ) مبنی بر اینکه بازار در حال تعدیل است؛ یعنی چین به آهستگی تمام این تناژ اضافی را جذب خواهد کرد و اینکه موجودی سنگ‌آهن در بنادر رو به کاهش گذاشته‌اند، اما هیچ کس واقعا نمی‌تواند تحلیلی را با قاطعیت ارائه دهد.

اما چیزی که واضح به نظر می‌رسد این است که سنگ‌آهن زیادی در راه است و تولید چدن و فولاد احتمالا دوباره امسال کاهش پیدا می‌کند ( متعادل می‌شود) مگر اینکه بازار بهبود چشمگیری پیدا کند. پویایی جدیدی که به دلیل افزایش تولید سنگ‌آهن اتفاق افتاده این است که سیکل افزایش موجودی انبارها دیگر مانند گذشته نیست. کارخانه‌های فولادسازی چینی و تجار می‌دانند که عرضه بالا است و هر زمانی که آنان بخواهند می‌توانند سنگ‌آهن را از بازار بخرند. در نتیجه دیگر مانند گذشته محصولات خود را انبار نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که سطح موجودی خود را پایین نگه دارند. در گذشته کارخانه‌ها محدودیت‌ها و مشکلات عرضه فصلی غرب استرالیا و برزیل را که همزمان با فرا رسیدن زمستان سرد شمالی عرصه را بر آنان تنگ می‌کرد، پیش‌بینی‌ می‌کردند و نیز مطمئن بودند که موجودی‌های انبارهایشان تا دو هفته پیش از تعطیلات سال نو کفاف تقاضای آنان را خواهد داد. این روزها آن سناریو دیگر اتفاق نمی‌افتد. برزیل و استرالیا دیگر در زمستان دچار سرمازدگی نمی‌شوند و توسعه ظرفیت معدنچیان استرالیایی در هر شرایطی جبران افت صادرات آنان را خواهد کرد.