حدیث موسوی: در شرایطی که بازار محصولات فولادی به واسطه رکود و رقابت میان تولیدکننده‌ها برای فروش محصولات تولیدی چند ماهی است کاهش متناوب قیمت انواع فولاد را تجربه می‌کند، طی چند روز اخیر نوسانات رو به پایین نرخ ارز نیز اثر فزاینده‌ای بر روند کاهشی بهای این محصولات در بازار غیررسمی داشته است. همزمان با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و در پی تقویت احتمال توافق میان ایران و گروه ۱+۵ که در بعضی خبرها منتشر شد، روز یکشنبه طی ساعاتی هر دلار آمریکا به زیر ۳۴۰۰ تومان نیز در بازار غیررسمی رسید.

نوسان نرخ ارز که به‌عنوان فاکتوری برای تغییر قیمت در بسیاری از بازارها از جمله فولاد به شمار می‌رود موجب شد با آنکه روز دوشنبه دلار بار دیگر به کانال ۳۴۰۰ تومان برگشت، اما قیمت انواع فولاد اعم از ساخت داخل و وارداتی نوسانات نزولی را در این دو روز تجربه کنند. روز گذشته میلگرد ۵ تا ۲۰ تومان، تیرآهن اعم از شاخه‌های سبک و سنگین تا حداکثر ۱۳ هزار تومان در هر شاخه، محصولات مفتولی ۲۰ تومان و کلاف ۵/ ۵ و ۵/ ۶ ساده چین ۵۵ تا حداکثر ۶۰ تومان به ازای هر کیلو در مبادی ورودی و در بازار آزاد با تنزل قیمت روبه‌رو شدند. این تنزل قیمت‌ها و دوران سخت رکود که امان بسیاری از فعالان صنعت فولاد را به علت تداوم آن بریده است، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش هزینه‌های پرداختی واحدهای تولیدی حالت هشدارگونه‌ای به خود گرفته است و برخی صحبت‌های فعالان این صنعت نشان می‌دهد در شرایطی که تعدادی از واحدهای بخش خصوصی تعطیل شده‌اند، بسیاری از آنها نیز در معرض خطر تعطیلی و ورشکستگی قرار گرفته‌اند. با این وجود اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین بهره‌برداری از خط تولید فولاد آلیاژی در مجتمع فولاد شاهین بناب، رکود بازار فولاد را کوتاه‌مدت ارزیابی کرد و گفت: رکود کنونی یک طیف زمانی گذرا است و در حال حاضر قیمت جهانی فولاد در پایین منحنی سینوسی خود قرار دارد و با تغییر شرایط، وضعیت موجود بهبود خواهد یافت. وی از سرمایه‌گذاران صنعت فولاد خواست با دید گسترده و وسیع به ارزیابی شرایط آتی این صنعت بپردازند و صحنه تولید و صنعت را رها نکنند. به هر طریق رکود مبادلات در بازار آزاد محصولات فولادی سایه سنگین خود را مدت‌ها است که بر سر بازار رسمی یا همان بورس کالا نیز کشیده است.

روز گذشته شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن سبد میلگرد مخلوط را با قیمت ۱۵۵۰ تومان در قالب یک معامله نقدی به تابلو معاملات آورد که با تخفیف ۱۵ تومانی، بخشی از این محصول در زمان عادی معاملات و مابقی آن در زمان مچینگ با قیمت ۱۵۳۵ تومان خریداری شد. دیگر شرکت عرضه‌کننده تالار صنعتی در این روز فولاد مبارکه بود که با عرضه انواع ورق در مبادلات این روز بورس کالا شرکت کرد. دوشنبه ورق گرم B با قیمت ۱۶۷۰ تومان در حجم ۲۲۰۰ تن از سوی فولاد مبارکه ارائه شد که در مجموع ۱۸۷۰ تن آن خریداری شد. ورق گرم C دیگر عرضه این شرکت با نرخ ۱۷۰۷ تومان بود که در حجم ۲۲۰۰ تن مورد مبادله قرار گرفت. ورق سرد B و گالوانیزه هم به ترتیب با نرخ‌های ۲۰۲۰ و ۲۱۹۵ تومان در حجم‌های ۱۰۰۰ و ۵۰۰ تن عرضه شدند که بخشی از آنها مورد مبادله قرار گرفت.

در نهایت آخرین عرضه فولادی این روز ورق قلع اندود بود که فولاد مبارکه این محصول را با نرخ ۲۹۱۵ تومان در حجم ۳۰۰ تن فروخت.