ورود فولادهای غیراستاندارد به کشور

گروه بنگاه‌های اقتصادی- نبود تعرفه مناسب باعث شده تا شاهد ورود بی‌رویه محصولات فولادی بی‌کیفیت به کشور باشیم. سعد‌محمدی، مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان در حاشیه پنجمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد ایران در مصاحبه با خبرنگاران، مهم‌ترین‌ عوامل ایجاد مشکلات فولادسازان کشور را تشریح کرد و گفت: به‌خاطر رکود در بخش ساختمان و طرح‌های توسعه، فروش محصولات فولادی در کشور خصوصا محصولات طویل دچار مشکل شده است. این در حالی است که هنوز تعرفه مناسبی بر واردات محصولات خارجی که از کیفیت مناسبی هم برخوردار نیستند، وضع نشده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با نظر مساعد و جدی وزیر صنعت و معدن هر‌چه سریع‌تر نسبت به وضع تعرفه موثر بر واردات محصولات فولادی اقدام شود و سازمان استاندارد نیز واردات این‌گونه محصولات را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد.

وی افزود: هم‌اکنون کشور ترکیه تعرفه ۳۵ درصد برای ورود محصولات فولادی خارجی را وضع کرده تا صنایع داخلی‌اش دچار مشکل نشود.

وی ورود محصولات فولادی ارزان‌قیمت و غیر‌استاندارد از کشور چین به ایران را موجب رقابت نابرابر و پر کردن جیب افراد سودجو دانست و گفت: متاسفانه در این بازار عده‌ای، محصولات فولادی را به‌صورت تناژی خریداری می‌کنند و شاخه‌ای می‌فروشند. زیرا وزن هر شاخه تیر‌آهن ۱۴ وارداتی ۱۲۰ کیلوگرم است در حالی که استاندارد ذوب‌آهن اصفهان ۱۵۰ کیلو گرم است.

وی اضافه کرد: کشورچین هم اکنون در ۵۲ واحد فولادی خود با ظرفیت ۵ تا ۲۰ میلیون تن، ۸۲۲ میلیون تن فولاد در سال تولید می‌کند و با توجه به شرایط انقباضی میزان مصرف داخلی این کشور کاهش پیدا کرده و صادرات خود را زیر قیمت تمام‌شده عرضه می‌کند.

سعد محمدی با اشاره به هزینه‌های قیمت تمام شده فولاد در کشور گفت: هم‌اکنون تولید فولاد به روش کوره قوس در کشور، از حاشیه سود بهتری برخوردار است چون گاز را به‌عنوان منبع انرژی با قیمت ارزان و دولتی مصرف می‌کنند. اما در ذوب‌آهن

(با روش کوره بلند) به دلیل استفاده از زغال‌سنگ، آن هم بر اساس قیمت جهانی، هزینه تمام‌شده انرژی سه برابر روش کوره قوس است و دولت باید در این زمینه از ذوب‌آهن حمایت بیشتری کند چون این شرایط نابرابر، قدرت رقابت ما را کاهش می‌دهد. وی گفت: هم‌اکنون هزینه‌های انرژی در کشور به روش کوره بلند به ازای هر کیلوگرم تولید فولاد، ۶۰۰ تومان و در روش احیا ۱۹۰ تومان است و فاصله سود ناشی از این تفاوت، حدود۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است.

سعد‌محمدی یادآور شد: در کل دنیا از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن تولید فولاد در سال، ۷۰ درصد آن به روش کوره بلند است که هزینه تولید به ازای هر تن در روش کوره بلند۴۰۰دلار و احیای مستقیم ۵۰۳ دلار می‌شود و این تفاوت به دلیل قیمت‌های جهانی هر دو انرژی (گاز و کک‌) است.

وی با تاکید بر این مطلب که دولت باید برای رقابت منطقی فولادسازان کشور، هزینه انرژی آنها را برابر کند، گفت: با توجه به پرداخت یارانه انرژی در روش‌های کوره قوس، باید ذوب‌آهن اصفهان نیز بتواند با بهره‌مندی از این حق و در یک رقابت منطقی، محصولات خود را عرضه کند.

مدیر عامل این شرکت با اشاره به افزایش تولید ذوب‌آهن در سال جاری گفت: ذوب‌آهن اصفهان به‌رغم مشکلات موجود، تا پایان دی‌ماه سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تن تولید داشته و امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۲ میلیون و ۸۰۰‌هزار تن برسد که نسبت به سال قبل، ۲۹ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.