شانا: بورس انرژی آمادگی دارد تا مصوبه مجلس شورای اسلامی را درباره استفاده از سازوکارهای بورس انرژی در خرید و فروش نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و برق اجرا کند. سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در این خصوص اظهار کرد: همه زیرساخت‌ها برای عرضه نفت خام صادراتی و دیگر فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی وجود دارد و آماده همکاری با وزارت نفت در مسیر اجرای مصوبه مجلس هستیم.

وی افزود: مصوبه نمایندگان مردم در خانه ملت سبب شفاف شدن بیشتر بازار و نیز تشویق پالایشگاه‌ها برای معامله در بورس انرژی می‌شود و بدون تردید اجرایی شدن این قانون می‌تواند در مسیر خروج از رکود غیر تورمی تاثیرگذار باشد.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: اکنون معامله فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در کنار معامله برق با نظم و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال انجام است.

براساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی هفته گذشته (سه‌شنبه ٧ بهمن‌) در جریان بررسی مواد باقیمانده از لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، ماده الحاقی ٢٢ را اصلاح کردند.

بر این اساس، ماده الحاقی ٢٢ به شرح زیر اصلاح می‌شود: همه پالایشگاه‌های کشور مشروط به پرداخت و تسویه وجوه نفت خام و میعانات گازی خریداری شده تحویلی به قیمت هر بشکه ٩٥ درصد تحویل روز فوب خلیج‌فارس و به‌صورت نقدی یا اعتبار اسنادی یک‌ ماهه به شرکت دولتی ذی‌ربط تابعه وزارت نفت، مجازند فرآورده‌های نفتی مازاد بر نیاز داخلی را صادر کنند.

وزارت نفت مکلف است به میزان نفت خام و میعانات گازی فروخته شده به پالایشگاه‌هایی که تولیدات خود را به شکل فرآورده صادر می‌کنند، سهم صندوق توسعه ملی را متناسب با قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه به صندوق پرداخت کند.

تبصره ١- استفاده از سازوکارهای بورس انرژی در خرید و فروش نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و انرژی برق در اولویت قرار دارد.

تبصره ٢- شرکت دولتی ذی‌ربط تابعه وزارت نفت مجاز است قیمت پایه نفت خام و میعانات گازی عرضه شده در بورس را یک تا دو درصد کمتر از ٩٥ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس تعیین کند. همچنین این شرکت مجاز است دو تا سه درصد کمتر از بند یک برای توسعه پالایشگاه‌های موجود یا احداث پالایشگاه‌های تازه تا ١٠ سال پس از بهره‌برداری تعیین کند.

تبصره ٣- به وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها اجازه داده می‌شود برای تشویق کشتی‌های خارجی به سوخت‌گیری و تامین دیگر نیازهای خود در بنادر ایران از ابزارهای تشویقی و قیمت‌های ترجیحی نسبت به دیگر رقیبان در تامین سوخت و دیگر نیازها استفاده کنند.