جهان سهم: قیمت مس پس از کاهش شدید هفته پیش، روز دوشنبه هفته جاری نیز نزولی شد و قیمت هر تن از این فلز اساسی حول ۵۷۰۰ دلار نوسان کرد. این در حالی است که ۲۰ ژانویه قیمت هر تن از این فلز در محدوده ۵۷۶۰ دلار قرار داشت. به هر طریق صرف نظر از نوسانات عمدتا نزولی مس در روزها و هفته‌های اخیر، بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی در گزارش جدید خود به افق بسیار مثبت بازار مس در سال جاری میلادی اشاره کرده است. در این گزارش آمده است، قیمت مس پس از کاهش شدید هفته گذشته و به دلیل ثبات در بازار نفت خام، به تدریج افزایش می‌یابد و در پایان سال جاری میلادی با ۲۴ درصد افزایش به هر تن ۷۰۲۴ دلار خواهد رسید. هیچ نشانه‌ای از کاهش تقاضا برای این فلز مهم اساسی مشاهده نمی‌شود. قیمت فلز سرخ هفته گذشته و پس از آنکه بانک جهانی پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری و سال ۲۰۱۶ را کاهش داد ۲/۶ درصد کاهش پیدا کرد و این بیشترین کاهش از سال ۲۰۱۱ بود. کاهش قیمت نفت نیز به افول قیمت مس کمک کرده است زیرا هزینه تولید را کاهش داده است.

بنا به تخمین مورگان استنلی، کاهش بیش از ۵۰ درصدی قیمت نفت سبب شده هزینه تولید مس ۵ درصد کاهش یابد. از ژوئیه سال گذشته میلادی تا ۱۲ ژانویه امسال، ۹۰ درصد تغییرات قیمت مس تحت تاثیر کاهش قیمت نفت رخ داده است. این رابطه هفته پیش از میان رفت و قیمت مس به سرعت کاهش یافت.

برخی تحلیلگران معتقدند دیدگاه مورگان استنلی در‌باره افق بازار مس درست است زیرا از سال جاری تا سال ۲۰۱۷ تقاضا برای مس بین ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تن بیشتر از عرضه آن خواهد بود.

البته این همه ماجرا نیست. عده‌ای از تحلیلگران بازار فلزات اساسی معتقدند قیمت مس امسال حداکثر تا ۶ هزار دلار افزایش پیدا خواهد کرد، زیرا ضعف اقتصاد چین و منطقه یورو به زودی از میان نخواهد رفت و نیز ارزش دلار به دلیل بالا رفتن نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا افزایش خواهد یافت.

البته دولت چین برای کمک به رونق اقتصادی این کشور به اجرای طرح‌های حمایتی ادامه خواهد داد. پیش‌بینی شده در سه ماه اول و دوم سال جاری میلادی بانک مرکزی چین با کاستن از سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی یا کاستن از نرخ‌های بهره اقداماتی در همین حوزه انجام دهد اما دولت چین تاکیدی بر رسیدن نرخ رشد اقتصاد به ۵/۷ درصد ندارد و اساسا مشخص نیست برای سال جاری میلادی دولت چین چه نرخی را برای رشد اقتصاد تعیین کرده است.

به این ترتیب، در ابتدای سال جدید میلادی و با توجه به تحولات بزرگ در بازارهای مختلف، نهادهای تحلیلگر پیش‌بینی‌هایی درباره وضعیت بازار فلزات اساسی به‌ویژه مس که یک معیار برای وضعیت اقتصاد جهان است مطرح می‌کنند. تاکنون دیدگاه‌های مطرح شده مثبت بوده اما درباره میزان رشد قیمت‌ها اختلاف نظر زیادی وجود دارد.