معاون وزیر و رئیس‌ هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: در جلسه ۴ ساعته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مقرر شد تیم خاصی مساله حق انتفاع ۳۰ درصدی معادن را برای سال ۹۳ بررسی کند. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، دکتر مهدی کرباسیان گفت: در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس که سه‌شنبه گذشته برگزار شد، مقرر گردید اگر نیاز باشد، نرخ ۳۰ درصدی حقوق دولتی معادن یا حق انتفاع در بودجه امسال اصلاح شود.

وی افزود: با توجه به کاهش حدود ۵۰ درصدی قیمت جهانی سنگ‌آهن، وجود نرخ ۳۰ درصدی حق انتفاع باعث شده تا سود شرکت هایی مانند چادرملو و گل گهر کاهش یابد، بنابراین کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره موضوع یاد شده تشکیل جلسه داد. کرباسیان با بیان اینکه پروانه بهره‌برداری معادن مذکور متعلق به دولت (ایمیدرو) است، تصریح کرد: حقوق مالکانه معادن یا حق انتفاع به میزان ۳۰ درصد از سال ۹۲ توسط مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب شده است. بر‌اساس این گزارش، در ۹ ماه منتهی به پایان آذر‌ماه امسال در مجموع بیش از ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سنگ آهن در کشور تولید شده است. مجموع تولید سنگ‌آهن فرآوری شده در معادن کشور در مدت ۹ ماه سال جاری از ۷/۲۵ میلیون تن فراتر رفت.

شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر از بزرگ‌ترین‌ تولیدکنندگان سنگ‌آهن کشور محسوب می شوند به‌طوری که در ۹ ماه امسال میزان تولید سنگ‌آهن چادرملو بیش از ۹ میلیون تن بود و میزان تولید شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.