انتظار برای خروج بازار از لاک دفاعی

محمد‌حسین بابالو: بازار محصولات پتروشیمی با کاهش قیمت‌ها رو به رو شده که می‌تواند داده مثبتی برای افزایش تولید در صنایع پایین دستی و افزایش تقاضای موثر برای مواد اولیه باشد. با توجه به تثبیت محدود بازار در قیمت‌های پایین فعلی و انتظار برای بازگشت خریداران و البته افزایش جذابیت خرید از بورس کالا انتظار داریم تا حجم معاملات حداقل تا پایان دی ماه افزایش یابد. این در حالی است که هنوز هم شایعات بسیاری در بازار به گوش می‌رسد که از جذابیت خرید می‌کاهد. شرایط معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

پس از کاهش قیمت‌های پایه در ابتدای دی‌ماه شاهد رواج شایعات گسترده‌ای مبنی بر کاهش مجدد قیمت‌ها بودیم که در ضعف تقاضا و از سوی تولیدکنندگان، این شایعات رنگ حقیقت به خود گرفت تا جایی که هم‌اکنون بسیاری از محصولات پلیمری یا عرضه‌های خود را با کاهش قیمت اعلام کرده‌اند یا در تالار قیمت‌های خود را بنا بر تقاضا، کاهش دادند. پس از این کاهش قیمت‌ها، شاهد بازگشت محدود خریداران به بورس کالا هستیم که می‌تواند داده مثبتی برای افزایش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی باشد. این در حالی است که به‌صورت کلی، انتظار بر افزایش حجم تقاضای موثر و پذیرش قیمت‌های فعلی و پیشنهاد شده بود، ولی این انتظار به‌صورت کامل محقق نشد، زیرا بخش بزرگی از خریداران هنوز هم منتظر کاهش قیمت‌ها هستند. در هر صورت روز گذشته کاهش محسوسی در قیمت‌های معامله از قیمت‌های اولیه در بورس کالا به ثبت نرسید که می‌توان از آن به‌عنوان رخدادی در جهت تثبیت قیمت‌ها و داده مثبتی برای رشد تعداد خریداران و افزایش حجم خرید یاد کرد.

درخصوص عرضه‌های PVC، روز گذشته را می‌توان به‌صورت نسبی روز پر رونقی برای معاملات این قبیل کالاها دانست، زیرا در کنار ورود پتروشیمی بندرامام و اروند به فاز تعمیر و نگهداری و همچنین تجمع تقاضای موثر روزهای قبل، به‌صورت نسبی حجم معاملات افزایش یافت تا اوضاع برای پتروشیمی غدیر و تا حدودی پتروشیمی آبادان بهبود یابد.

همچون گذشته گریدهای OFF اغلب پلیمرها با توجه خریداران رو به رو شد و البته انواع سنگین شرایط بهتری داشتند.

بازار داخلی محصولات پتروشیمی

در بازار داخلی روزهای سخت و پیچیده‌ای در حال تجربه شدن است. اغلب محصولات پلیمری به نسبت هفته قبل بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشته‌اند و مشخص نیست که آیا این کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد یافت یا خیر. با توجه به روند نزولی فراگیر قیمت‌ها در بورس کالا، شاهد سرایت دقیق این شرایط به بازار داخلی هستیم که به‌صورت روزشمار قیمت‌های پیشنهادی را کاهش می‌دهد؛ البته پس از پایان معاملات روز سه‌شنبه و مشخص شدن شرایط عرضه‌ها و قیمت‌های مورد معامله آنها، شاید بتوان انتظار ثبات بیشتری در بازار این قبیل کالاها را داشت اما این فقط یک احتمال است.

با توجه به تغییر شدید قیمت‌های پیشنهادی در بازار داخلی، خریداران نیز میل چندانی به خرید نداشته و عقب‌نشینی کرده‌اند. این وضعیت که به شکننده‌تر شدن بازار کمک می‌کند قطعا فاکتور موثری برای کاهش حجم خرید نیز تلقی شده و می‌تواند وضعیت نابسامان فعلی را وخیم‌تر کند.

در گذشته و به دلیل مسائل فنی، کاهش قیمت‌ها برای پلیمرهای ساده بیشتر از پلیمرهای پیشرفته بود که البته هنوز هم تا حدودی این شرایط قابل لمس است اما کاهش قیمت‌ها فراگیر شده و به تمامی گریدها سرایت کرده است. بالابودن عرضه‌ها در بورس کالا و البته عرضه‌های خارج از بورس نیز به این شرایط کمک کرده و کاهش قیمت‌ها را عمیق‌تر کرده است. البته در هر صورت کاهش قیمت‌های انواع ساده و سبک پلیمرها بیشتر از کاهش نرخ انواع پیشرفته و سنگین بود تا جایی که برای گرید ۰۰۳۵ حتی افزایش قیمت محدودی را نیز شاهد بودیم ولی روند عمومی در بازار کاهشی است.

کاهش قیمت‌ها برای صنایع پایین‌دستی یک مزیت به حساب می‌آید؛ زیرا می‌توانند با قیمت‌های تمام شده پایین‌تر اقدام به تولید و فروش محصولات خود کنند. این در حالی است که تا عید نوروز زمان زیادی باقی نمانده و با احتساب زمان مورد نیاز برای خرید، تحویل و حمل‌ونقل‌، تولید محصولات، عرضه به بازار و نهایتا عمده‌فروشی و خرده فروشی به مصرف‌کننده نهایی، باید از هم‌اکنون منتظر افزایش تقاضای موثر باشیم که در کاهش قیمت‌ مواد اولیه نوید کاهش قیمت‌های فروش را هم خواهد داد.

البته از هم‌اکنون شایعات گسترده‌ای مبنی بر افزایش قیمت محصولات از جمله فرش ماشینی، محصولات پلاستیکی و لاستیکی به گوش می‌رسد که در شرایط فعلی و کاهش تورم سالانه مطلب جذابی برای دولت نیست و ممکن است در برابر آن وارد عمل شود. این در حالی است که کاهش تورم دقیقا برابر با کاهش جذابیت خرید هم هست که در ضعف عرضه‌های صادراتی به کاهش تولید نیز منجر خواهد شد.

با توجه به افزایش قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی، ماشین‌آلات و قطعات یدکی و خودرو و حمل‌ونقل‌ شاید فضای چندانی برای افزایش قیمت محصولات پلاستیکی یا نساجی تولید داخل وجود نداشته باشد، بنابراین بهتر است تولیدکنندگان چندان هم برای افزایش قیمت محصولات خود در روزهای نزدیک به عید نوروز امیدوار نباشند، زیرا هجوم تقاضای خرید شاید اندکی خوش‌بینانه باشد.

با توجه به شرایط سخت بازار فعلی احتمال ایجاد یک رقابت منفی بین تولیدکنندگان و فروشندگان برای کاهش قیمت‌های پیشنهادی وجود دارد که از یک سو انسجام بازار را در هم شکسته و از سوی دیگر با توجه به شباهت‌های بسیار تولید، بازار شاید به سمت قیمت‌های پایین‌تر گرایش پیدا کند.

اتفاق مهم درخصوص عرضه محصولات پتروشیمی کاهش قیمت اغلب گریدهای متفاوت است تا جایی که برخی از گریدهایی که در بورس کالا کاهش قیمت نداده‌اند در بازار داخلی با افت نرخ رو به‌رو شده‌اند که نشان می‌دهد قیمت‌های پیشنهادی در بازار در کنار بورس کاهش یافته و از همه مهم‌تر‌ در شرایط خاص فعلی در بین فروشندگان نیز یک رقابت منفی برای پیشنهاد قیمت‌های پایین‌تر به امید افزایش فروش شکل گرفته است. این روند کاهشی ادامه دار دورنمای مطلوب و مشخصی را پیش روی بازار قرار نمی‌دهد که باید بیشتر بررسی شود.

مهم‌ترین‌ رخدادهای موثر بر دورنمای بازار:

- کاهش قیمت‌های جهانی و ثبات نسبی قیمت دلار در بازار داخلی

- کاهش قیمت‌های داخلی و بالابودن حجم عرضه‌ها

- احتمال بروز التهاب بر اساس قیمت‌های پایه بهمن ماه در بورس کالا به دلیل افزایش قیمت دلار

- شایعه کاهش بیشتر قیمت‌ها توسط تولیدکنندگان و فروشندگان در بهمن

- نزدیکی به زمان اوج تقاضای فصلی و انتظار برای بازگشت خریداران

- انتظار برای افزایش حجم تولید در صنایع پایین دستی برای فروش در پایان سال

- انتظار بهبود بازار با افزایش حجم معاملات در قیمت‌های پایین فعلی

برخی از مهم‌ترین‌ رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی

- سقوط قیمت نفت و شکسته شدن کف ۵۰ دلاری برای نفت سبک آمریکا برای اولین بار در پنج سال و نیم گذشته

- انتظار کاهش مجدد قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی پس از بازگشایی مجدد بازارها

- تعمیرات اساسی واحد SBR و پلی‌اتیلن HD و PVC پتروشیمی بندر امام از تاریخ هفتم دی ماه ۹۳ به‌مدت یک ماه

- تعمیرات اساسی واحدهای تولیدی مجتمع پتروشیمی اروند از تاریخ ۱۰ دی ماه تا ۹ بهمن ماه

- توجه بازار به انواع PVC پتروشیمی‌های آبادان و غدیر در اورهال بودن پتروشیمی بندرامام و اروند

- کم توجهی بازار به بخش بزرگی از عرضه‌ها

- کاهش قیمت روز دوشنبه در تالار برای EX۵ مارون، BL۳ و ۰۲۰۹AA شازند، OFF - ۲۴۲۰D درجه ۱ امیرکبیر، ۰۱۹۰ آریاساسول، KJ ۰۲۰۹ تبریز

- کاهش قیمت روز گذشته پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰ پتروشیمی آریاساسول در تالار پتروشیمی بورس کالا

- ثبات نسبی قیمت دلار در سطوحی نزدیک به ۳۵۰۰ تومان

- کاهش اغلب قیمت‌ها در بازار داخلی

- عقب‌نشینی خریداران در بورس کالا و حتی بازار داخلی و ضعف فراگیر تقاضا و تولید

- نبود انسجام در بین تولیدکنندگان و فروشندگان و ایجاد یک رقابت منفی برای کاهش قیمت‌های پیشنهادی به منظور جلب مشتری

- فراگیرشدن مجدد شایعاتی مبنی بر کاهش مجدد قیمت‌ها برای بهمن ماه

- نزدیکی به پایان سال و زمان اوج تقاضای فصلی پلیمرها در رکود فراگیر بازار

- توجه به انواع OFF گرید همچون گذشته

- بالابودن جذابیت گریدهای سنگین و پیشرفته و توجه بازار به این قبیل کالا و جذابیت بالاتر PVC

انتظار برای خروج بازار از لاک دفاعی