محمد‌حسین بابالو: مدتی بود که شایعاتی مبنی بر کاهش قیمت‌ها در بورس کالا به گوش می‌رسید ولی از پشتوانه رسمی برخوردار نبود. از سویی عقب‌نشینی خریداران بزرگ، فراگیر شدن این قبیل شنیده‌ها، ضعف شدید تقاضای داخلی و البته کاهش قیمت‌های جهانی و افت نسبی نرخ دلار هم در این بین موثر بود. هم‌اکنون خریداران در بورس کالا و حتی فعالان بازار جانب احتیاط را رعایت کرده و در حال صبر و نظاره شرایط هستند. با توجه به کاهش قیمت‌ها احتمال متضرر شدن بسیاری از فعالان بازار وجود دارد و البته در ضعف تقاضای موثر، پایین بودن موجودی، عقب‌نشینی اغلب خریداران و کاهش شدید حجم معامله بازار وارد یک فاز شکننده و خطرناک شده و اغلب فاصله قیمتی نامتعارفی بین عرضه‌ها در بازار داخلی وجود دارد که توان تصمیم‌گیری را از برخی فعالان بازار دریغ داشته است. هم‌اکنون مشکلات فروش بخشی از واقعیت‌های بازار است که در شرایط ضعیف فعلی در حال خودنمایی است. اگر یکی از مهم‌ترین‌ کار‌های بورس‌های کالایی را کشف قیمت بدانیم هم‌اکنون این شرایط در تقابل عرضه و تقاضا به سمت کاهش قیمت‌ها حرکت کرده که می‌تواند این روند کاهشی به سایر گریدها و محصولات هم سرایت کند. احتمال فراگیر شدن کاهش قیمت‌ها در روز جاری در تالار معاملات محصولات پتروشیمی وجود دارد.

بازار داخلی شرایط بسیار سختی دارد و با توجه به کاهش قیمت‌ها در تالار، اختلاف قیمتی شدیدی بین فروشندگان در بازار در حال تجربه شدن است که تاکنون به شکننده شدن بازار منجر شده و بسیاری از فعالان بازار از پیشنهاد قیمت خودداری می‌کنند. تا تعیین تکلیف شرایط فعلی در بورس کالا این وضعیت ادامه خواهد داشت و قطعا عقب‌نشینی فعلی خریداران ادامه یافته و بهتر است فعالان بازار تا پایان معاملات در روز سه شنبه صبر کنند زیرا چهره حقیقی بازار در آن زمان مشخص خواهد شد.

پلی‌اتیلن سنگین فیلم EX۵ پتروشیمی مارون، پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ و پلی‌اتیلن سبک خطی AA ۰۲۰۹ پتروشیمی شازند، پلی‌اتیلن سبک فیلم OFF - ۲۴۲۰D درجه ۱ پتروشیمی امیرکبیر، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰ پتروشیمی آریاساسول و پلی‌اتیلن سبک خطی KJ ۰۲۰۹ پتروشیمی تبریز کالاهایی بودند که در تالار روز گذشته با کاهش قیمت رو‌به‌رو شدند.دراین میان شایعاتی مبنی بر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بهمن ماه هم به گوش می‌رسد. با توجه به شیوه خاص تعیین قیمت‌های پایه در بورس کالا بر مبنای قیمت‌های جهانی و قیمت ارز آزاد احتمال بروز التهاب مجدد در زمان اعلام قیمت‌ها در ابتدای بهمن‌ماه هم وجود دارد.