آرمان سعادتی مدیر عامل سیمافلز بهبود بازار ایالات متحده موجب شده این بازار محلی به قوی‌ترین بازار جهان تبدیل شود، اما شکست سیاست‌ها در سایر کشورها مانع از آن می‌شود که فولادسازان آمریکایی به‌طور کامل از منافعی که می‌توانند به‌دست آورند بهره‌مند شوند. آشفتگی بازار زغال‌سنگ و به‌ویژه سنگ‌آهن در تجارت‌های بین‌المللی موجب شده هزینه‌های فولاد وارداتی پایین بیاید در حالی‌که هزینه‌های محصولات تولید محلی همچنان بالا است. حتی کاهش هزینه‌های انرژی و اثر آن بر بازارهای جهانی نفت و گاز باعث کاهش نسبی تقاضای فولاد و تنزل قیمت فولادهای صادراتی از روسیه شده، هر‌چند در این میان عوارض ضد دامپینگی هم در سایر کشورها ممکن است قادر به متوقف‌سازی روند صادرات از این کشور نشود. در اتحادیه اروپا برخی فولادسازان می‌توانند از سقوط هزینه‌های مواداولیه نفع ببرند، ولی بازارهای آنها بیشتر با رکود فصلی مواجه است. ضعف قیمت‌ها موجب جذب فولاد وارداتی از سی‌آی‌اس شده است. قیمت فولاد صادراتی روسیه در راستای کاهش ارزش روبل به‌دنبال سقوط نفت و گاز، شدیدا تنزل یافته است. قیمت‌های پیشنهادی روسیه برای کلاف گرم به نرخ خواستی آنها برای اسلب در یک ماه پیش نزدیک شده است. کاهش قیمت‌ها در بخش انرژی نیز موجب کاهش تقاضای خاورمیانه برای واردات فولاد شده است.چین اخیرا فولاد خام و نهایی کمتری تولید کرده، اما حجم آن هنوز هم خیلی فراتر از سطح توان جذب مشتریان داخلی این کشور است و ذخایر کارخانه‌ها با اینکه رکورد دیگری توسط صادرکنندگان ثبت شده است به رشد خود ادامه می‌دهد. از آنجا که کشورهای زیادی اقدام به وضع محدودیت‌های بیشتری روی واردات فولاد از چین می‌کنند، بازارهای فولاد همچنان از سوی این کشور شدیدا تهدید می‌شوند، به گونه‌ای که آثار آن در قیمت‌های داخلی و قیمت‌های صادرات خود آنها نمایان شده است. آرام‌تر شدن نرخ رشد عمومی چین و دورنمای مبهم آن باعث کندی روند تقاضای فولاد در شرق آسیا شده است. فولادسازان ژاپنی فقط می‌توانند به این موضوع امیدوار باشند که با آغاز به کار دولت جدید، اعتمادها و سرمایه‌گذاری‌ها در میان مشتریان آنها افزایش یابد.

فرضیه‌های پیش‌بینی فولاد

متال بولتن سطح پیش‌بینی‌های خود از قیمت‌های جهانی فولاد را پایین‌تر آورده، زیرا فولادسازان به‌ویژه در روسیه و غرب اروپا درخصوص آنچه به‌طور نرمال یک رکود فصلی در نظر گرفته می‌شود با چالش‌های شدیدی مواجه شده‌اند. سقوط غیرعادی ارزش روبل آثار شگرفی بر دور اخیر معاملات گذاشته است و حتی اگر مشکلات پول محلی مرتفع شود و قیمت محصولات طویل در مسکو به بهبود خود ادامه دهد، قیمت صادرات در بنادر دریای سیاه و بالتیک به کاهش خود ادامه می‌دهد و قیمت پیشنهادی چینی‌ها خصوصا با زمان تحویل طولانی‌تر، ظاهرا به شکل فزاینده‌ای غیر‌جذاب می‌شود. اکنون که حتی واردکنندگان ویتنامی نیز نسبت به قبل درباره معامله محصول چینی از سال ۲۰۱۵ اطمینان کمتری دارند - با توجه به احتمال ضعیف حذف مشوق‌های مالیات بر فروش‌های صادرات چین- ما معتقدیم آنها همچنین ممکن است نسبت به تجدید بالقوه فعالیت روسیه آماده شوند و از کلاف ارزان‌قیمت جهت رقابت بهتر در محصولات پایین‌دستی فولاد با صادرکنندگان چینی نفع ببرند.

اگفته می‌شود فولادسازان اروپایی اکنون تابع این استراتژِی هستند و به منظور رقابت در زمینه محصولات پایین‌دستی که حاشیه سود آنها نسبتا بالاتر است، به‌جای تولید کلاف گرم دست به واردات کلاف گرم ارزان قیمت می‌زنند.

دورنمای بازار

- عرضه: ناهماهنگی هزینه‌های مواداولیه برای فولادسازان آمریکایی و هزینه‌های بازارهای بین‌المللی موجب محدودیت تولید فولاد خام این کشور خواهد شد، ولی واردات محصولات میانی و نهایی احتمالا باعث تداوم مازاد عرضه در بازارهای این کشور می‌شود. در این میان برخی فولادسازان بزرگ چین هم تولید خود را تا حدودی کاهش داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود افزایش‌های اندک در تولید احتمالا فولادسازان را به تثبیت ساختارهای صادرات جهت حفظ تلاش‌های تجاری ترغیب سازد.

- تقاضا: پس از یک رکود فصلی در اصول اولیه بازار آمریکای شمالی، بعید است اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی شاهد تکرار اوضاع مشابهی باشیم. در اتحادیه اروپا نیز خریداران محتاط احتمالا نرخ سفارش‌های خود را نسبت به فصل اول امسال بالاتر نخواهند برد. اقدامات فوق‌العاده بانک مرکزی اروپا ممکن است باعث تقویت اقتصاد حوزه یورو شود، اما این فقط زمانی اتفاق خواهد افتاد که شرایط وخیم‌تر شده باشد و مدتی طول خواهد کشید تا آثار آن نمایان شود. رشد سریع‌تر در چین به نحوه واکنش‌ها به کاهش اعتبارات بستگی خواهد داشت - و برای فولادسازان در میان شرکای تجاری چین، نرخ سفارش‌ها به میزان جذب صادرات ارزان قیمت محصول چینی بستگی خواهد داشت.

- قیمت: طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۱۵ میلادی در آمریکای شمالی قیمت‌ها همچنان از ناحیه واردات تهدید خواهد شد، هر چند که موانع تجاری، چه قانونی چه طبیعی - نظیر مشکلات لجستیکی - احتمالا موجب حفظ نوعی برتری نسبت به قیمت‌ها در تجارت بین‌المللی خواهد شد. در سایر نقاط قیمت‌ها از ناحیه مازاد عرضه و واکنش خریداران به پایین بودن هزینه‌ها محدود خواهند شد.

قیمت‌های نفت و قیمت‌های فولاد

کشورهای مصرف‌کننده نفت احتمال می‌دهند سیر نزولی قیمت‌های انرژی سرانجام اقتصاد آنها را تحریک کند اما صادرکنندگان فولاد آنها ناچار به تطبیق کاهش تقاضا از ناحیه صنعت نفت و گاز و نیز اعضای اوپک هستند. مذاکرات قراردادها به‌علت کاهش تقاضای فولاد کشورهای خاورمیانه در فصل اول ۲۰۱۵ شاهد کاهش قیمت‌ها بوده است. فولادسازان چین برای تحویل کلاف گرم دو میلیمتری به بنادر خلیج فارس فقط خواستار ۵۳۰ - ۵۲۰ دلار هستند که معادل نرخ‌های فعلی کرایه ۴۷۵ - ۴۶۵ دلار فوب است. مشتریان حاضرند برای کلاف گرم پوسکو فقط چند دلار بیشتر پرداخت کنند. این شرکت پس از رسیدن خط نورد شماره ۴ گوانگیانگ به سطوح مطلوب میزان تناژهای اختصاصی صادرات خود را افزایش داده است. در آمریکای لاتین مذاکرات در سایه پیش‌بینی کاهش‌های بیشتر قیمت‌های سنگ‌آهن ادامه دارد، بنابراین خریداران انتظار دارند قادر به کسب تخفیف‌های بیشتری در قیمت‌ها باشند. صادرکنندگان چین در تلاش خود برای فروش‌های بیشتر در آمریکای لاتین، جایی که سهم فروش آنها از بازار به سرعت رشد یافته است، آماده کاهش قیمت هستند اما اکنون به همان اندازه با رقابت قوی از ناحیه فولادسازان برزیلی - که حدود ۴۵ درصد از تولید فولاد آمریکای لاتین راتشکیل می‌دهند- مواجهند. در این میان مصرف فولاد برزیل امسال ۵ درصد تنزل یافته و باعث ترغیب فولادسازان کشور به افزایش حداکثر مالیات‌های فروش شده است. آنها مدعی کاهش زمان تحویل کالا در مقایسه با صادرکنندگان چینی هستند، اما قیمت‌های خود را به سطح قیمت‌های نهایی فولادسازان چینی نزدیکتر ساخته‌اند. بازار داخلی چین به هر ثباتی که رسیده باشد، همچنان به خروج مازاد تولید به‌سوی بازارهای صادرات وابسته خواهد بود، به گونه‌ای که اعتراض‌ها و اقدامات ضددامپینگی همچنان موجب محدودیت فرصت‌های صادرات چین می‌شود، عمده اعتراض‌ها بر مشوق‌های مالیاتی اعطایی روی صادرات فولادهای آلیاژی متمرکزند. این امر موجب تغییر مسیر تلاش‌های صادراتی از محصولات فولادی تجاری کم‌ارزش به سمت فولادهای ویژه با‌ارزش‌تر می‌شود که به نوبه خود از صادرات فولادهای معمولی که حاوی اندکی عنصر بور افزودنی به محصولات فولادی هستند حمایت می‌کند، هر‌چند افزودن بور به فولاد موجب تقویت سختی آن می‌شود، ولی از قابلیت انعطاف‌پذیری و جوش‌پذیری آن می‌کاهد. اکنون محصولات معمولی فولادهای میکروآلیاژی بور بیش از نیمی از صادرات فولاد چین را تشکیل می‌دهند، بنابراین هر‌گونه تغییری تاثیر فوری بر روند تجارت خواهد گذاشت. دولت تاکنون هیچ تصمیمی در این خصوص اعلام نکرده است. هر تغییری در سیستم مالیاتی چین حاشیه سود صادرکنندگان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بنابراین آنها از مشتریان بالقوه خود خواسته‌اند درخصوص از سرگیری مذاکرات قیمت‌ها که معمولا بدون موفقیت است، موافقت کنند. به همین دلیل برخی معاملات به تاخیر افتاده‌اند.