پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): بازار داخلی مفتول چین نزولی است و سیاست دولت در رابطه با تغییر احتمالی وضعیت معافیت مالیاتی فولاد صادراتی این کشور روشن نیست. از این رو بازار صادرات در سکوت است. از طرفی تعطیلات کریسمس نیز خریداران را از بازار دور نگه داشته است. آخرین قیمت مفتول صادراتی چین ٥ دلار هر تن افت داشته به ٣٩٥ تا ٤٠٠ دلار در هر تن فوب رسیده است. در بازار داخلی نیز قیمت درخواستی برای خرید مفتول تا ١٤ دلار در هر تن پایین آمده از این رو افت قیمت صادراتی اجتناب ناپذیر است. ظاهرا افت قیمت بیلت در بازار داخلی نیز تاثیر گذار بوده است.

افزایش امید آمریکایی‌ها به رشد تقاضای فولاد

در آخرین نظرسنجی استیل ایندکس از بازارهای فولاد دنیا ٤٧ درصد از آمریکایی‌ها در انتظار بهبود تقاضای فولاد در سه ماه آتی بودند که هفته قبل این رقم ٣٨ درصد بود. ٥٣ درصد نیز ثبات تقاضا را ممکن دیدند. بین اروپایی‌های حاضر در این نظرسنجی ٢٦ درصد رشد فروش را برآورد کردند که هفته قبل ٣٢ درصد بود. ٥٢ درصد نیز تقاضا را باثبات دیدند. همچنین بین آمریکایی‌ها ٢٠ درصد رشد قیمت و ٦٠ درصد کاهش آن را برآورد کردند. بین اروپایی‌ها ١٧ درصد افزایش قیمت و ٣٥ درصد کاهش آن را روند بازار در سه ماه آتی دیدند.

بیلت چین در کف

قیمت بیلت در بازار داخلی چین به حداقل قیمت یک دهه اخیر رسیده و اخیرا با ٣٢ دلار افت به ٣٤٤ دلار در هر تن رسیده است. ظاهرا احتمال حذف معافیت مالیاتی صادرات فولاد چین علت این سقوط قیمت است. گرچه هنوز انجمن آهن و فولاد چین رسما سیاست خود را در این زمینه اعلام نکرده؛ ولی برخی معتقدند نیمه نخست سال ٢٠١٥ اجرا می‌شود.