پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): قیمت سنگ‌آهن روزهای اخیر باز هم نزولی شده و در بازار واردات شمال چین با ۵/۳ درصد افت به ٦٥ دلار و ٦٠ سنت در هر تن خشک سی اف آر رسیده که با بیش از ٥٠ درصد افت در سال جاری به قیمت‌هایی که آخرین بار در ماه مه سال ٢٠٠٩ مشاهده شد رسیده است. در سال ٢٠١٤ علت اصلی روند نزولی قیمت سنگ‌آهن افزایش عرضه این ماده اولیه بوده، ولی افت قیمت‌های اخیر در نتیجه نگرانی از رکود بیشتر تقاضای چین نیز است.

رشد جزئی قیمت قراضه در بازار داخلی ترکیه

برخی فولادسازان ترکیه به دنبال بالا بردن قیمت خرید قراضه از بازار داخلی هستند؛ چرا که قیمت‌های وارداتی در راستای افت ارزش لیر نسبت به دلار بالا رفته است، البته بازار در کل آرام است چون اغلب کارخانه‌ها نیاز قراضه خود را برطرف کرده‌اند و منتظرند تا ببینند پس از تعطیلات سال نو روند بازار چگونه خواهد بود.

آخرین قیمت خرید قراضه حاصل از بازیافت خودرو برای کارخانه آشیل چلیک ١١ دلار رشد داشته و به ٣٠٢ دلار در هر تن رسید. برخی دیگر نیز قیمت خرید را ٥ تا ١٠ دلار بالا بردند. البته کارخانه اردمیر از اوایل دسامبر قیمت خرید قراضه را در ٣١٧ دلار ثابت نگه داشته است. قیمت خرید برای کارخانه کاردمیر نیز در ٣٢٥ دلار در ثبات است.

همچنین قیمت خرید قراضه حاصل از بازیافت کشتی نیز در ترکیه در ماه دسامبر ثبات داشته و٣١٠ دلار هر تن شنیده شده است.

کاهش قیمت ورق صادراتی کره جنوبی

کمبود تقاضا و رقابت شدید در کره جنوبی باعث شده صادرکننده‌های ورق گرم منطقه قیمت‌ها را پایین تر بیاورند.

قیمت پیشنهادی کارخانه پوسکو ٥ دلار هر تن نسبت به نوامبر پایین آمده به ٥٠٠ دلار در هر تن فوب رسیده که حمل ژانویه است. این صادر‌کننده حاضر است تا ١٠ دلار تخفیف بیشتر نیز برای تناژ بالا بدهد، البته چون اختلاف قیمت ورق چین و کره جنوبی تا

٤٠ دلار است ویتنامی‌ها تمایلی به خرید از کارخانه پوسکو ندارند. سایر کشور‌های منطقه نیز فعلا خریدی انجام نمی‌دهند و منتظر تصمیم نهایی دولت چین در مورد حذف احتمالی معافیت‌های مالیاتی صادرات هستند. قیمت فعلی ورق گرم کره جنوبی به خاورمیانه

٢٥ دلار نسبت به نوامبر پایین آمده به ٥٩٥ تا ٦٠٠ دلار در هر تن سی اف آر رسیده است.

ثبات بازار ورق سرد چین

ورق سرد صادراتی چین در ثبات است. بعید به نظر می‌رسد در آینده نزدیک افت قیمت این محصول را شاهد باشیم، ولی تمایل به خرید نیز تا پایان ماه ناچیز می‌ماند. متوسط قیمت ورق سرد صادراتی چین ٥٢٠ تا ٥٣٠ دلار در هر تن فوب است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. در حالی که خرید‌ها نیز کم بوده است. شاید پافشاری فروشنده‌ها بر ثبات قیمت باعث شود معامله‌ها افزایش یابد. قیمت ورق سرد در بازار داخلی چین ٥٩٤ تا ٦١٠ دلار در هر تن با ١٧ درصد مالیات بر ارزش افزوده است و آخرین موجودی بازار یک میلیون و ٤٣٦ هزار تن شنیده شده که نسبت به هفته قبل کمتر از یک درصد افت داشت.