سحر نمایشی: «معاملات بازار شرایط خوبی ندارد»؛ جمله‌ای که فروشندگان مس این روزها زیاد به زبان می‌آورند. نقدینگی به شدت در بازار این محصول پایین آمده و معامله‌گران برای خرید، پول نقد در دست ندارند، این در حالی است که فروشندگان فقط به‌صورت نقدی محصولات خود را معامله می‌کنند. تولیدکنندگان پایین‌دستی نیز از طولانی شدن رکود فعلی معاملات به سطوح آمده و معتقدند طی این مدت قیمت‌ها نسبت به دوران قبل از رکود، ۴۰ درصد کاهش داشته است. البته تمام این بی‌رونقی‌ها در شرایطی است که نرخ ارز بدون توجه به سایر عوامل تاثیر‌گذار مسیر صعودی در پیش گرفته و در عرض یک هفته جهش ۱۸۰ تومانی را تجربه کرده است. به گفته یکی از فروشندگان مس در بازار آزاد، احتمال اینکه قیمت این فلز سرخ به دلیل افزایش نرخ ارز، در معاملات هفته آتی بورس کالا جهش ناگهانی داشته باشد زیاد است. به گفته این فعال آگاه تنها در شرایطی قیمت‌ها می‌تواند برای هفته آینده ثابت بماند که نرخ این فلز در بورس جهانی لندن با ریزش ۴۰۰ دلاری رو به رو شود.

از طرفی در این میان تولیدکنندگان میان دستی و پایین‌دستی وضعیت متفاوتی دارند به دلیل انحصاری بودن بازارهای‌شان چرخ تولیدشان همچنان می‌چرخد، اما با این حال رکود بازار بر صنعت آنها نیز بی تاثیر نیست.

حمیدرضا افکاری، مدیرعامل شرکت مس‌پرنگ که یکی از واحدهای تولیدی میان دستی است در این رابطه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: قیمت فلزات پایه در حال حاضر تحت تاثیر نرخ ارز قرار گرفته است و چندان قیمت‌های جهانی تاثیری بر روند این محصول نخواهد داشت. همچنین پیش‌بینی‌های انجام‌شده در مورد روند کاهشی نرخ نفت نشان می‌دهد که قیمت مس در بورس لندن رو به نزول خواهد رفت که این موضوع تاثیری بر روند قیمت‌های داخلی نخواهد داشت.

وی افزود: به این ترتیب درست است که بازار داخلی این محصولات به قیمت‌های جهانی وابسته بوده، اما عملا بازار آزاد بر مبنای اتفاقات داخلی و خواست خود تولیدکننده در حرکت است به خصوص الان که با افزایش نرخ ارز قیمت‌ها به سرعت بالا رفته است. افکاری در ادامه بیان کرد: البته با وجود اینکه قیمت‌ها در بازار داخلی افزایشی شده و معامله‌گران اطمینان دارند که هفته آینده نیز رشد مجددی را تجربه خواهد کرد، اما همچنان از خرید امتناع می‌کنند.

وی در مورد مشکلات موجود در بخش تامین مواد اولیه و افزایش تقاضا در بازار قراضه افزود: با اینکه این مساله یکی از اساسی‌ترین بخش‌ها در تولید است، اما راهکار این قضیه در دست تولیدکنندگان میان دستی نیست و تا زمانی که وضعیت تولید و راه‌اندازی واحدهای تولیدی حل نشود امکان ندارد ذره‌ای از مشکلات بازار کم شود. به این ترتیب بهتر است مسوولان قبل از اینکه وضعیت از اینکه هست بدتر شود فکری اساسی کنند.

مدیرعامل شرکت مس پرنگ در پایان اضافه کرد: قیمت ضایعات نیز از هفته گذشته تغییر مسیر داده و به سمت کاهش رفته است، چرا‌که رکود فعلی بازار عمیق تر شده و عملا تقاضایی در بازار وجود ندارد، البته نبود تقاضا یک طرف قضیه بوده و در طرف دیگر آن متوقف شدن چرخه تولید است. درست است که به دلیل نبود تقاضا قیمت ضایعات کاهش پیداکرده، اما همچنان قیمت‌های جهانی بالاتر از نرخ داخلی این محصولات به نظر می‌رسد.