ایسنا: رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: اگر به اجرای طرح توازن فولاد توجه نشود، کمبود سنگ‌آهن در آینده به‌عنوان یکی از بحران‌های کشور مطرح خواهد شد. مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در این حوزه باید توجه ویژه‌ای به اکتشاف معادن شود؛ چرا‌که اگر قصد تولید سالانه ۵۲ میلیون تن سنگ‌آهن را طبق برنامه ۱۴۰۴ داشته باشیم و به طرح توازن فولاد توجه نکنیم، مشکلات عمده‌ای در سال ۱۴۰۴ در این حوزه ایجاد خواهد شد. رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه باید توجه ویژه‌ای به حوزه اکتشافات معدن در کنار توازن فولاد شود، گفت: برگزاری نشست‌ با سنگ‌آهنی‌ها می‌تواند نسبت به طرح توازن کمک کند. کرباسیان از برگزاری جلسه‌ای با محوریت طرح توازن فولاد در روز چهارشنبه و با حضور وزیر خبر داد و افزود: هدف از برگزاری این برنامه رسیدگی به توازن کنسانتره، سنگ‌آهن، گندله، آهن اسفنجی و فولاد است. وی در پاسخ به اینکه برای رفع مشکل اصلی شرکت‌های گندله و کنسانتره که مشکل مالی تلقی می‌شود، چه راهکار‌هایی اندیشیده شده است، اظهار کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که منابع مالی کشور محدود است و تنها از دو طریق برطرف می‌شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو دو راه تامین منابع مالی کشور را فروش نفت، گاز و درآمدهای مالیاتی عنوان و اظهار کرد: در حوزه بانکی نیز سپرده‌های مردم تا حدودی به این امر کمک می‌کند؛ اما باید بپذیریم که برای رسیدن به برنامه ۱۴۰۴ و به دست آوردن قدرت اقتصادی برتر منابع داخلی برای سرمایه‌گذاری کافی نیست. کرباسیان ادامه داد: به همین دلیل باید به سمت تامین منابع ارزان و مناسب از طریق فاینانس و تامین مالی پیش برویم. وی وجود تحریم‌ را در دوره اخیر محدودیتی برای حل این مساله عنوان و اظهار کرد: برای رفع این مشکل نیاز شدیدی به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کنار افزایش بهره‌وری منابع داخلی داریم. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تا پایان سال ۱۳۹۵ پروژه‌های کنسانتره به‌طور کامل و گندله کم و بیش اجرا خواهد شد.

کرباسیان در پاسخ به گلایه شرکت‌هایی که از عیار پایین سنگ‌آهن گله‌مند هستند، گفت: تنها راه ارتقای عیار سنگ‌آهن فرآوری است. وی ادامه داد: تاکنون در ایمیدرو درخصوص این مساله اقدامات خوبی انجام شده است؛ به‌طوری که در جلال‌آباد، کار افزایش عیار سنگ‌آهن آغاز شده و ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی آن شروع می‌شود. کرباسیان درخصوص راهکارهای افزایش فرآوری به منظور ارتقای عیار سنگ‌آهن گفت: علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی لازم است این امر را به مرکز تحقیقات واگذار کنیم. رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: باید بخش خصوصی حمایت شود که در این مدت نیز بخش خصوصی فعالیت‌های خوبی در این خصوص داشته است. علاوه بر این باید بتوان با به‌کارگیری تکنولوژی‌های دنیا فرآوری را افزایش داد.