حدیث موسوی: از ابتدای هفته جاری برخی محصولات فولادی مانند مقاطع صنعتی و ساختمانی با نوسانات کاهشی قیمت در بازار غیررسمی عرضه می‌شود. دور جدید کاهش قیمت‌ها در بازار آهن که گویا ناشی از رقابت میان عرضه‌کننده‌های محصولات فولادی برای فروش محصول و جذب نقدینگی مورد نیاز است موجب شده تا به‌طور متوسط در این سه روز به‌عنوان مثال قیمت میلگرد حدود ۱۵ تومان به ازای هر کیلو و نرخ تیرآهن ذوبی در شاخه‌های سبک تا حداکثر ۳ هزار تومان در هر شاخه در بازار تهران کاهش یابد. ضمن اینکه قیمت ورق ساخت داخل هم در برخی ضخامت‌های آن با تنزلی در محدوده ۵ تا ۱۵ تومان در هر کیلو روبه‌رو شده است.

هم‌ اکنون بازار فولاد عاری از هرگونه تحرک و جنب و جوش روزهای معاملاتی خود را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و با نزدیک‌تر شدن به تعطیلات مربوط به روزهای پایانی ماه صفر، بیش از پیش در لاک احتیاط و بی‌رونقی فرو رفته است.

این روزها تنها تحرکات بازار محصولات فولادی را باید در بورس کالا یا همان بازار رسمی مبادله محصولات فولادی جست‌وجو کرد که شاخص‌ترین عرضه‌کننده‌های آن نیز از بی‌رونقی معاملات و شرایط اخیر بازار به شدت گله‌مند و نگرانند.

مدیرعامل فولاد خوزستان اخیرا با بیان اینکه تقاضا برای شمش تولیدی این شرکت در بورس کالا بسیار کاهش یافته است گفت: حدود ۵/۱ سال پیش که ۴۰ هزار تن در یک مقطع به بورس عرضه می‌شد، تقاضای ۵۰ تا ۶۰ هزار تنی برای آن به ثبت می‌رسید که تقسیم به نسبت شده و هر متقاضی به اندازه ۶۰ تا ۷۰ درصد نیازش شمش تهیه می‌کرد، اما هم اکنون شرایط به گونه‌ای شده که هر اندازه به بورس محصول عرضه می‌کنیم از میزان متقاضیان بیشتر است و در واقع عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با بیان اینکه شمش بر مبنای سفارش تولید می‌شود، گفت: شرایط تولید شمش با میلگرد متفاوت است و نباید آن را برای انباشت در انبار تولید کرد بلکه باید آن را به مرحله فروش رساند اما به دلیل مشکلات رکود ما بر اساس مشتریان فرضی شمش تولید کرده و در انبار نگهداری می‌کنیم.

البته بی‌رونقی معاملات در بورس کالا و کاهش قابل ملاحظه ثبت سفارش‌های خرید در رینگ فولاد در حالی است که در طول هفته‌ها و ماه‌های اخیر شائبه تحویل کالا در بورس به جای پرداخت بدهی نیز بعضا قوت گرفته که در صورت صحت چنین رخدادی این مساله نیز به خوبی نشان‌دهنده عمق رکود در بازار داخل و مشکلات بی‌شمار بعدی ناشی از آن برای تولیدکننده‌ها است.

به هر ترتیب با رونمایی از لایحه بودجه سال ۹۴ که روز یکشنبه از سوی دولت به مجلس تقدیم شد و تکلیف برخی متغیرهای کلیدی آن از قبیل نرخ ارز، قیمت نفت، نرخ مالیات بر ارزش افزوده و رقم مربوط به بودجه‌های عمرانی و بهره مالکانه مشخص شد به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات برخی مسوولان دولتی از قبیل معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور که سال ۹۴ را سالی سخت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی عنوان کرد، نمی‌توان انتظار معجزه در بازار نیمه جان فولاد را حتی با فرض افزایش رقم بودجه‌های عمرانی و نرخ ارز و برخی پارامترهای دیگر داشت.

مگر آنکه به گفته برخی کارشناسان این صنعت، فولادسازان به مدد وضع تعرفه روی واردات محصولات فولادی بر بازارهای صادراتی تکیه و تمرکز کنند تا از این راه بتوانند روزهای سخت رکود فعلی را با مشکلات کمتری پشت سربگذارند.

در کنار بازار بی رونق آهن در روز گذشته، در بورس کالا نیز فولاد مبارکه همانند دوشنبه‌های هر هفته اقدام به عرضه انواع ورق کرد که در این میان ورق گرم B، گرم C، سرد B، گالوانیزه G و قلع اندود مهم‌ترین‌ عرضه‌های فولادی این روز را تشکیل می‌داد. از سوی دیگر شرکت فولاد مبارکه حدود ۳۰ هزار تن انواع ورق را نیز توسط کارگزاران در سیستم مبادلات مچینگ ثبت کرد.