ایسنا: هفته گذشته معدن طلای زرشوران با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و مهدی کرباسیان، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه طلای خاورمیانه افتتاح شد که به نظر می‌رسد این طلا قرار است در بورس کالای ایران به فروش برسد. بررسی‌ها از میزان طلای موجود در این معدن بیانگر آن است که زرشوران با ظرفیت استخراج سه تن طلا در سال کار می‌کند، اما با آغاز طرح توسعه‌ای این معدن در ۲ سال آینده این ظرفیت به ۶ تن خواهد رسید.

جالب اینجا است که در بررسی‌های گذشته پیش‌بینی می‌شد این معدن ۵۵ تن طلا داشته باشد، اما اکنون به ۱۱۰ تن رسیده که به گفته مسوولان با اتخاذ مجوزهای حفاری ذخیره طلای این معدن به ۱۵۰ تن هم می‌رسد.

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو در گفت‌وگو با «ایسنا» درخصوص چگونگی فروش طلای استخراج شده از معدن زرشوران گفت: به دلیل وجود دو فاکتور بسیار مهم در معاملات بورس کالای ایران یعنی شفافیت قراردادها و رقابت عادلانه خریداران ما همانند سنگ آهن ترجیح می‌دهیم تا طلای بزرگ‌ترین معدن خاورمیانه را از بازاری شفاف و قانونمند همچون بورس کالای ایران به فروش برسانیم. مهدی کرباسیان افزود: تقویت بورس کالای ایران، سلامت اقتصادی و شفافیت در آمارها را به دنبال دارد به‌طوری‌که در معاملات بورس کالا منافع اصلی به

تولیدکنندگان می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که نخستین محموله طلای معدن زرشوران چه زمانی در بورس کالا عرضه می‌شود؟ گفت: این معدن به تازگی افتتاح شده و کمی زمان می‌برد تا تولید روزانه طلا در زرشوران به میزانی ثابت و معقول برسد که به محض استخراج مناسب طلا به‌صورت روزانه، شمش طلای زرشوران روی تابلوی بورس کالا می‌رود.

همچنین ظرفیت تولید سالانه طلا در این معدن سه تن شمش با عیار ۲۴ است. رئیس ایمیدرو با اشاره به اینکه معدن طلای موته سال‌ها است طلای خود را در بورس کالا به فروش می‌رساند، اظهار کرد: ایمیدرو از نحوه فروش سنگ آهن صادراتی و رقابت خریداران در بورس کالا نیز رضایت داشته و امیدواریم طلای زرشوران نیز به شیوه‌ای مناسب و رقابتی در بورس کالا دادوستد شود.

آمارها نشان می‌دهد که طی هشت ماه سال جاری، معاملات شمش طلا در بورس کالای ایران نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است که گویای رونق معاملات این کالا در این بورس است. مجموع معاملات انواع شمش طلا طی هشت ماه منتهی به ۳۰ آبان ماه سال جاری، ۱۷۵ کیلوگرم بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب رشد ۵۴۸ و ۴۶۸ درصدی را نشان می‌دهد. ارزش معاملات شمش طلا در سال جاری معادل ۲۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است.