جهان سهم :‌ روز پنج‌شنبه قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی کاهش یافته بود. قیمت فلز سرخ در روزهای اخیر بین ۶۶۰۰ دلار و ۶۷۰۰ دلار نوسان کرده و به نظر می‌رسد فعلا در این گستره تثبیت شده است. گزارش‌های منتشر شده از اقتصاد چین بر نگرانی‌ها در‌باره کند شدن رشد اقتصادی این کشور افزوده است. بنا به اعلام موسسه اچ‌اس‌بی‌سی، شاخص اولیه فعالیت‌های کارخانه‌ای چین در ماه جاری میلادی به ۵۰ کاهش یافته است. در نظرسنجی خبرگزاری رویترز این رقم ۳/۵۰ پیش‌بینی شده بود و رقم نهایی این شاخص در ماه اکتبر ۴/۵۰ بود. به این ترتیب رشد فعالیت‌های کارخانه‌ای چین در ماه جاری میلادی متوقف شده است.

این نخستین بار طی ۶ ماه اخیر است که فعالیت‌های این بخش رشد ندارد.

در گزارش اچ‌اس‌بی‌سی آمده است سفارش‌های جدید اندکی افزایش یافته، در حالی‌که سفارش‌های جدید صادرات به شدت افول کرده است. شاخص بازده کارخانه‌ای به ۵/۴۹ کاهش یافته و این نخستین کاهش از ماه مه تاکنون ‌است.

گزارش امروز اچ‌اس‌بی‌سی تازه‌ترین نشانه از کند شدن رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان است. داده‌های اخیر در‌باره قیمت مسکن و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیز پایین‌تر از پیش‌بینی اقتصاددان‌ها بوده است. تحلیلگران واحد اطلاعات اکونومیست می‌گویند: «رشد اقتصاد چین در حال کند شدن است و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. بخشی بزرگ از این روند حالت ساختاری دارد و به عقیده ما رشد اقتصاد چین طی ۱۰ سال آینده، به ۵/۴ درصد کاهش خواهد یافت. فعالیت‌ها در برخی بخش‌ها بسیار کند می‌شود و بخش ساخت و ساز یکی از این بخش‌ها است.»

دولت چین نسبت به کند شدن نرخ رشد اقتصاد و ضعف شاخص‌های اقتصادی واکنش بزرگی نشان نداده است. برای دولت چین اجرای اصلاحات اقتصادی و کاهش وابستگی رشد اقتصاد به سرمایه‌گذاری و صادرات در اولویت قرار دارد. دولت چین قصد دارد بر مصرف داخلی بیفزاید به همین دلیل سیاست‌هایی که اخیرا اتخاذ شده در همین مسیر بوده است.

روز پنج‌شنبه نهاد ارشد برنامه‌ریزی دولت چین اعلام کرد اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۵ با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد بود، البته دولت قول داده هزینه تامین مالی را کاهش دهد.

این کار از طریق تسهیل اعطای وام از سوی بانک‌ها انجام خواهد شد. اقتصاد چین در سه ماه سوم امسال در مقیاس سالانه ۳/۷ درصد رشد کرد و این پایین‌ترین میزان رشد از سه ماه اول سال ۲۰۰۹ است.

برخی تحلیلگران معتقدند رقم شاخص اولیه فعالیت‌ها در بخش تولید کارخانه‌ای چین در ماه جاری خیلی نگران‌کننده نیست، زیرا ابتدای ماه جاری برخی فعالیت‌های تولیدی در آستانه برگزاری نشست اپک در پکن متوقف شد. دولت چین به کارخانه‌های اطراف پکن دستور داده بود فعالیت خود را متوقف کنند تا از آلودگی هوا کاسته شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت مس در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

تثبیت قیمت مس در محدوده ۶۷۰۰ دلار