گروه بنگاه‌های اقتصادی : مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو و هیات همراه با حضور در ذوب‌آهن اصفهان در دیدار از خط تولید و طرح‌های توسعه این شرکت، با دکتر سعد محمدی مدیرعامل و جمعی از معاونان این شرکت گفت‌وگو کردند. رئیس هیات عامل ایمیدرو در حاشیه این بازدید گفت: ذوب‌آهن ضمن افزایش تولید، طرح های توسعه ای مهمی نیز انجام می دهد که یکی از تاثیرگذارترین آنها، پروژه تولید ریل است. متاسفانه با وجود اینکه راه آهن در کشورما از چندین دهه گذشته وجود داشته، ‌اما هنوز تولید ریل نداریم بنابراین این حرکت ذوب‌آهن کمک بسیاری به توسعه کشور می کند.

این مقام مسوول درخصوص حمایت از تولید ریل در ذوب‌آهن گفت: این شرکت باید قراردادی بلند مدت با دولت برای فروش ریل خود منعقد کند و دولت نیز جهت حمایت از تولید داخلی حتما از این امر استقبال می کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از سیاست های معدنی ذوب‌آهن و در اختیار‌گیری معادن مختلف تمجید کرد و گفت: این شرکت علاوه بر معادن زغال سنگ شاهرود و طبس که موفق به خرید آنها شده، درخصوص سایر معادن نیز آمادگی لازم را دارد.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ایمیدرو، در واگذاری معادن مساله اهلیت را به‌عنوان یکی از مبانی اصلی مدنظر قرار دارد. اهلیت به معنای برخورداری از تخصص فنی و ‌توان مالی است. ضمن اینکه نیاز فنی و مصرف کننده نهایی نیز شامل این موضوع می شود. خوشبختانه ذوب‌آهن دارای تمام این ویژگی‌ها است و می تواند در رقابت‌های مربوطه از امتیازات بالایی برخوردار باشد تا بتواند چرخه صنعت فولاد را تکمیل کند. بدیهی است که ایمیدرو نیز حمایت از این مجتمع عظیم صنعتی را از جمله وظایف خود می داند و بر آن تاکید دارد.

سعد محمدی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان نیز در این نشست گزارشی از عملکرد هفت ماهه این شرکت در سال ۹۳ ارائه داد و گفت: رشد ۴۲ درصدی تولید فولاد خام،‌رشد ۱۹ درصدی تولید محصول نهایی،‌کسب رکورد‌های تولیدی در بخش های مختلف، راه‌اندازی باتری شماره یک کک سازی،‌ راه‌اندازی واحد پالایش گاز کک و بازیابی مواد شیمیایی طرح توازن،‌تولید شمش A۹۰۰ با مقطع ۲۵۰ ×۳۳۰ جهت تولید ریل و تیر آهن بال پهن، امضای تفاهم نامه تولید ریل با حضور سه وزیر، ‌کسب عنوان صادر‌کننده ممتاز کشوری و‌... از جمله دستاوردهای ذوب‌آهن از ابتدای سال ۹۳ تا‌کنون است. وی افزود: این شرکت باز هم آمادگی لازم برای افزایش تولید را دارد اما به دلیل شرایط بازار فعلا این کار را انجام نمی دهد. از طرفی فعالیت های بسیار موثری در جهت کاهش قیمت تمام شده صورت گرفته که باعث شده ذوب‌آهن برخلاف سایر شرکت های بزرگ فولادی موفق به کاهش قیمت تمام شده محصول خود شود.