سحر نمایشی: با ادامه افزایش قیمت آلومینیوم در بازار داخلی به دلیل محدودیت عرضه در بورس کالا و کاهش فروش این محصول به دلیل افت تولید، تحلیلگران معتقدند افق بازار این فلز اساسی که مدت‌ها بود در یکنواختی به سر می‌برد در حال تغییر است. اگر روند تقاضای آلومینیوم را در بلندمدت بررسی کنیم، خواهیم دید که چه در بازارهای جهانی و چه داخلی پیوسته شیبی افزایشی داشته است. میزان درصد مصرف جهانی در سال گذشته در مقایسه با دو سال گذشته حدود ۲/۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد و مصرف در ۶ ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل ۶/۶ درصد رشد داشته است. این در شرایطی است که با وجود اینکه قیمت‌ها در بازار داخلی در حال افزایش است، اما نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است. البته با تغییر فرمول قیمتی آلومینیوم در بازار داخلی از ۲ ماه گذشته تا کنون اندکی روند تقاضا در معاملات بورس کالا بهبود یافته است. طی این مدت عده‌ای از واسطه‌گرها سعی داشتند با انتشار شایعات بازار این محصول را باز هم صعودی کنند اما بورس کالا در تاریخ ۱۷/۸/۹۳ نامه‌ای منتشر کرد و طی آن مجددا فرمول قیمت‌گذاری این فلز نقره‌ای از (ارز متقاضی × ۳۶۰ دلار + ۹۵ درصد نرخ آلومینیوم در بورس جهانی لندن) به (میانگین قیمت آلومینیوم جهانی(۲۲۵۰)× ارز متقاضی × ۹۵ درصد نرخ آلومینیوم در بورس جهانی لندن) تغییر داد.

این در حالی است که برخی کارشناسان تصور می‌کردند که در روش قیمت‌گذاری این فلز با توجه به افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها تغییری ایجاد نخواهد شد. به این ترتیب بر اساس پیش‌بینی کارشناسان به دلیل بهبود تقاضای این فلز در هفته گذشته این احتمال وجود دارد به زودی آلومینیوم نرخ ۹هزار تومان در هر کیلو را هم تجربه کند. تحلیلگران می‌گویند به احتمال زیاد بازار به مرحله‌ای رسیده که شرایط در حال دگرگونی است و توازن عرضه و تقاضا برای آلومینیوم در حال تغییر است. از سوی دیگر در بازارهای جهانی نیز طی پنج تا هشت سال اخیر چین عرضه آلومینیوم را به میزانی قابل ملاحظه افزایش داد و همین امر عاملی برای کاهش قیمت‌ها بود اما شرایط تغییر کرده است. همزمان با تمرکز چین بر صنایع انرژی‌بر، رهبران این کشور در حال تغییر ساختار تولید هستند و این امر سبب می‌شود بخشی بزرگ از تولید آلومینیوم در این کشور متوقف شود.

تحول در بازار آلومینیوم جهانی بدون شک به بالا رفتن موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، میزان تقاضا برای این فلز و بهبود قیمت این فلز در بازار بستگی داشته است.

از طرفی نیز تحلیلگران معتقدند از ابتدای امسال پریمیوم‌ آلومینیوم در حد چشمگیری کاهش پیدا کرده در حالی که پریمیوم تعرفه‌های پرداختی اروپا، پریمیوم غرب میانه آمریکا و پریمیوم نقد ژاپن همه به سطح بسیار بالایی رسیده‌اند که دلیل این افزایش است که هزینه‌های مبادله‌ای از نقش اصلی خود دور شده و در حال حاضر متاثر از عرضه و تقاضای بازار است. در سال ۲۰۱۲ پریمیوم به ابزاری برای خریداران تبدیل شد که فروشندگان، آلومینیوم را به جای تحویل به انبار به آنان می‌فروختند؛ اما سال گذشته هزینه‌های تحویل به ابزاری برای مذاکره بین خریداران و فروشندگان تبدیل شد چون قیمت پایه بورس فلزات لندن با وجود تقاضای بالاتر رو به کاهش گذاشت. امسال نیز این پریمیوم‌ها به ابزاری تبدیل شده‌اند که بیشتر نشان دهنده عرضه و تقاضا در بازار است.

به گفته کارشناسان وقتی تقاضا قوی و عرضه اندک است قیمت‌ها ثابت می‌ماند اما هزینه‌های مبادله‌ای یا همان تحویل تغییر می‌کند. مثلا تغییر پریمیوم در غرب میانه آمریکا به دلیل کاهش تولید، وابسته شدن فلزات به معاملات فاینانس و کمبود قراضه در بازار بوده است. در ژوئیه ۲۰۱۴ تولید آلومینیوم در آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از ژانویه سال ۲۰۱۰ کاهش یافت. با وابسته شدن بیشتر این فلز به معاملات فاینانس دسترسی به این فلز کاهش یافت. در حقیقت آمریکا و اروپا بازارهای وارداتی محسوب می‌شوند؛ چون اگر مصرف‌کنندگان نتوانند آلومینیوم را از یک انبار یا تولیدکننده داخلی بخرند مجبور خواهند شد که آن را از خارج وارد کنند.