ایسنا: دومین نشست بین‌المللی بورس‌های کالایی کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) و اروپای شرقی در قالب اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) در تاریخ ۲۴ و ۲۵ آبان ماه به میزبانی بورس کالای ایران در تهران برگزار می‌شود. اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) سازمانی بین‌المللی است که در زمینه ارتباط بین بورس‌های کالایی در منطقه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) و اروپای شرقی فعالیت می‌کند. اخیرا درخواستی از سوی این اتحادیه برای عضویت بورس کالای ایران در آن به این بورس ارائه شده است؛ در پی این پیشنهاد مقرر شده است که این اتحادیه دومین نشست بین‌المللی خود را با میزبانی بورس کالای ایران در تهران برگزار کند. اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) سازمانی بین‌المللی است که هفت بورس کالایی، از پنج کشور دنیا عضو آن هستند. بورس کالای ارمنستان (یرکومکس YERCOMEX)، بورس کالای بلاروس (بی.یو.سی.ای BUCE)، بورس‌های کالایی قزاقستان (آی.سی.ای.اکس ICEX و سی.ای.اکس CEX)، بورس کالای قرقیزستان (کی.یو.سی.ای.اکس KUCEX)، بورس‌های کالایی اوکراین (یو.سی.ای.اکس UCEX و بورس کالای کشاورزی این کشور) و دو سیستم توزیع کالایی از ارمنستان و بلاروس، عضو اتحادیه مذکور هستند. اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU)، اتحادیه‌ای است متشکل از اشخاص حقوقی بورس‌ها که در یک بستر مجازی الکترونیکی فعالیت می‌کنند، یعنی از طریق بسترهای الکترونیکی- اینترنتی امکان معامله کالاهای کشورهای عضو به‌صورت همزمان (آنلاین) یا ناهمزمان (آف لاین) در کشورهای دیگر عضو وجود دارد. از اولویت‌های اتحادیه مذکور توسعه فعالیت‌های بین‌المللی و ادغام فعالیت‌های آن با اتحادیه اوراسیا است. سنگ بنای اتحادیه اوراسیا در قالب اتحادیه گمرکی اوراسیا میان سه کشور روسیه، قزاقستان و روسیه سفید اولین‌بار در اکتبر ۲۰۰۷ نهاده شده است. قرار است اتحادیه اوراسیا به سمت ایجاد چارچوبی برای همگرایی بیشتر در سطح منطقه و میان کشورهای عضو حرکت کند.

اهداف اتحادیه الکترونیکی بین بورسی چیست؟

ترویج تحقق برنامه‌ها و پروژه‌های اقتصادی در حوزه مواد خام و تجارت محصولات نهایی مهمترین هدفی است که اتحادیه الکترونیکی بین بورسی دنبال می‌کند. از دیگر هدف‌های که اتحادیه مذکور پیگیری می‌کند می‌توان به ترویج توسعه تجارت آزاد در قلمرو کشورهای مشارکت‌کننده از انجمن اقتصادی اروپا-آسیا و دیگر کشورهای ذی‌نفع اشاره کرد.

اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) چه وظایفی دارد؟

ارتقای سطح تجارت کشورهای ذی‌نفع از طریق معرفی و توسعه بسترها و روش‌های الکترونیکی بورس‌های کالایی عضو و کمک به توسعه همکاری و برقراری ارتباط مستقیم بین فعالان بازار و مدیران و تصمیم‌گیران بورس‌های عضو از مهم‌ترین‌ وظایف اتحادیه الکترونیکی بین بورسی است.

کمک به ایجاد سیستم توزیع کالایی در جهت ارتقای سطح کارآیی در انتقال کالاها از تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان و همیاری با هدف شکل‌گیری بازار بین‌المللی قراردادهای آتی و سایر قراردادهای مشتق کالایی روی محصولات کشاورزی، مواد اولیه و مواد غذایی از دیگر وظایفی است که اتحادیه مذکور پیگیری می‌کند.

طیف کالاهای قابل عرضه در سامانه آی. ایی.یو

اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) در سامانه‌های الکترونیکی خود طیف گسترده‌ای از کالاها را به گروه‌های مختلف تقسیم کرده است. این گروه‌ها عبارتند از؛ محصولات کشاورزی، محصولات حوزه صنایع سبک و سنگین، فلزات، چوب، تجهیزات الکترونیکی، فرآورده‌های نفتی، تجهیزات و وسایل تخصصی، کالاهای مورد استفاده در ساخت و ساز، مواد شیمیایی، فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی است. فرآورده‌های نفتی، قیر، سیمان،خرما، چای، کشمش و پسته از جمله کالاهایی است که در بورس کالای ایران پذیرش شده است. کشورهای ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس از مقاصد صادراتی این محصولات هستند که با عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی زمینه معاملات این کالاها با کشورهای مذکور راحت تر، مطمئن تر، سریع تر و ارزان تر خواهد شد. بدون شک با عضویت بورس کالا در اتحادیه مذکور می‌توان صادرات ایران به کشورهای عضو را به دیگر گروه‌های کالایی توسعه داد و زمینه ارز‌آوری بیشتری را فراهم کرد. بدون شک این نشست فرصت مناسبی برای تجار، بازرگانان و فعالان بازار برای توسعه تجارت بین‌المللی خواهد بود.