دیدگاه گلدمن ساکس درباره قیمت سنگ‌آهن

جهان سهم: قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگداو چین با ۲ درصد کاهش به ۷۶.۴۶ دلار رسیده که پایین‌ترین میزان در بیش از ۵ سال اخیر است. دولت چین در آستانه تشکیل یک اجلاس بین‌المللی در پکن به برخی کارخانه‌های تولیدکننده فولاد این کشور دستور داده از تولید خود بکاهند تا از آلودگی هوا کاسته شود. این اقدام به افول تقاضا برای سنگ‌آهن منجر شده است، البته افول قابل ملاحظه قیمت سنگ‌آهن دلایل دیگری هم دارد که در ادامه به آنها و شرایط بازار این ماده خام اشاره می‌کنیم. یکی از عوامل تضعیف کننده، رشد مداوم عرضه سنگ‌آهن است که در کاهش قیمت آن موثر بوده است. طی دو هفته پایانی ماه گذشته میلادی قیمت‌ها کاهش یافته و این روند در روزهای ابتدایی ماه جاری میلادی ادامه پیدا کرده است.

در سال جاری میلادی تاکنون قیمت سنگ‌آهن ۴۳ درصد کاهش یافته و سنگ‌آهن در بین ۲۲ ماده خام در شاخص مواد خام بلومبرگ، بدترین عملکرد را داشته است. کند شدن رشد اقتصاد چین طی فصول اخیر و رشد تولید از سوی شرکت‌های بزرگ معدنی یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون و ویل اس‌ای عوامل اصلی شرایط ناهنجار در بازار سنگ‌آهن هستند.

در این میان برخی تحلیلگران معتقدند قیمت سنگ‌آهن در هفته‌های پایانی امسال افزایش می‌یابد زیرا برخی کارخانه‌های تولیدکننده فولاد بر ذخیره سنگ‌آهن خود می‌افزایند و نیز بخشی از تولید سنگ‌آهن در چین که هزینه بالا دارد متوقف خواهد شد. بانک یو‌بی‌اس پیش‌بینی کرده در پایان سال قیمت هر تن سنگ‌آهن به ۱۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

در پایان ماه گذشته میلادی ذخیره سنگ‌آهن در بنادر چین با ۷/۰ درصد کاهش به ۱۰۶.۳ میلیون تن رسید. اگرچه این رقم پایین‌ترین میزان از ماه مارس است، اما در سال جاری ۲۳ درصد افزایش یافته است. برخی تحلیلگران معتقدند عرضه شدید سنگ‌آهن به بازارهای جهان سبب خواهد شد قیمت‌ها حداقل یک سال دیگر نیز در پایین ترین میزان در ۵ سال اخیر باقی مانده و در کوتاه مدت قیمت‌ها بین ۷۵ دلار تا ۸۰ دلار نوسان کند.

پس از مدتی اما تولیدکنندگانی که هزینه تولیدشان بالا است دیگر قادر نیستند قیمت ۷۰ تا ۸۰ دلار را تحمل کنند و تولید خود را متوقف خواهند کرد. بانک گلدمن ساکس همچنین پیش‌بینی کرده تولید سنگ‌آهن چین امسال نسبت به سال پیش، با ۱۵ درصد کاهش به ۳۳۹ میلیون تن خواهد رسید. در سال ۲۰۱۵ میزان تولید به ۲۳۶ میلیون تن کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر خروج تولیدکنندگان چینی از بازار سبب می‌شود متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن از ۸۰ دلار در سال جاری به ۸۵ دلار در سال ۲۰۱۵ افزایش یابد.