ایلنا: محمدرضا گرامی‌پور یکی از کارگزاران بورس کالا اظهار کرد: معاملات محصولات کشاورزی نظیر ذرت، پنبه دانه و کنجاله سویا امسال نسبت به سال گذشته از رونق بیشتری برخوردارند و با اجرای ماده ۳۳ وضعیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا بهبود یافته است.

وی تصریح کرد: هرچند در مورد محصول خرما و برخی دیگر از محصولات خریدار کم است و نیازمند مجوز از سوی دولت برای فروش اعتباری آن هستیم اما خوشبختانه عرضه محصولات کشاورزی بهتر از محصولات فلزی شده است.

گرامی‌پور خاطر‌نشان کرد: از زمانی که ساخت و ساز‌ها و پروژه‌های عمرانی راکد شده، وضعیت فلزی‌ها چندان مساعد نیست درحالی که محصولات پتروشیمی و کشاورزی رکورد دار معاملات در بورس کالا هستند.

این کارگزار بورس کالا درخصوص عرضه سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا افزود: در سال ۹۱ حدود ۲۰ میلیون تن انواع برنج، گندم، ذرت و کنجاله سویا وارد کشور شد که اگر در عرضه‌های اولیه در بورس عرضه می‌شدند قیمت‌ها شفاف‌تر می‌شد. وی تصریح کرد: در حال حاضر پرتقال را از کشاورز کیلویی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰تومان می‌خرند، اما در میوه‌فروشی‌ها کمتر از ۵ هزار تومان به فروش نمی‌رسد در مورد سایر محصولات مانند انگور قرمز هم همین طور است آن را حدود ۲ هزار تومان از کشاورز می‌خرند و در میوه فروشی‌ها آن را ۱۲ هزار تومان می‌فروشند این در حالی است که اگر این محصولات در بورس کالا عرضه شوند دیگر شاهد این میزان تفاوت قیمت نخواهیم بود و کشاورز نیز رضایت بیشتری خواهد داشت.