سحر نمایشی: بازار فلزات پایه در شرایطی در اولین روز از هفته جاری، معاملات خود را آغاز کرد که بازار داخلی این محصولات به شدت تحت تاثیر اخبار جهانی قرار گرفته بود؛ به‌طوری که مبادلات از شروع صبح دیروز برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت،با روند مثبت قیمت‌ها آغاز شد و تا بعدازظهر این روز با همان روند به معاملات ادامه داد. البته این در شرایطی است که میزان تقاضا نیز اندکی افزایش یافته بود. به گفته فعالان بازار تصور معامله‌گران از روزهای قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی این بود که عمیق‌تر شدن رکود فعلی بازار ادامه‌دار باشد، اما برعکس این قضیه اتفاق افتاد و فروشندگان شاهد افزایش تقاضا و قیمت بیشتری از این معاملات نسبت به هفته قبل بودند.

کارشناسان معتقدند، مراجعه متقاضیان خرید در این روز به بازار فلزات پایه در مقایسه با کسادی شدید در یک ماه گذشته، شاید بهبود فضای معاملاتی را نشان دهد، اما این بهبود به نظر می‌رسد موقتی و ناشی از هیجانات بازار بوده است. بر همین اساس فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند این روند مثبت تا بعدازظهر روز یکشنبه (امروز) ادامه خواهد داشت و تغییر این محصولات طی هفته آتی در بازار داخلی با توجه به نوسان‌های بورس جهانی لندن خواهد بود.

البته ناگفته نماند که روند قیمت‌ این محصولات به نرخ ارز نیز بستگی دارد، اما از آنجا که در حال حاضر پیش‌بینی‌ها برای این واحد پولی ثابت است در نتیجه به نظر می‌رسد در هفته آتی شاهد تغییر زیادی در قیمت‌ها نباشیم.

به این ترتیب بر‌اساس پیش‌بینی کارشناسان، بازار فلزات پایه به این سرعت شاهد افزایش تقاضا نخواهد بود؛ البته این در حالی است که فعالان آگاه در مورد افزایش تولید همراه با رشد تقاضا بسیار خوش‌بین هستند. از طرفی آگاهان اقتصادی درباره وضعیت بازار فلزات پایه و افت و خیز ناگهانی نرخ ارز معتقدند این وضعیت در حقیقت یک جو روانی ‌است و پیش‌بینی می‌کنند در بلندمدت با مثبت شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای، برخی مشکلات اقتصادی کشور پایان خواهد یافت و امید دارند که مجددا بازار روال طبیعی خود را به دست آورد تا با بهبود روابط خارجی و برداشته شدن یا تعدیل تحریم‌ها، وضعیت اقتصاد کشور رو به بهبود رود و با وارد کردن مواد اولیه ارزان برای تولید برخی از فلزات پایه در داخل کشور، شاهد افزایش تولیدات باشیم.